RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynasty10.kittila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynasty10.kittila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Rakennus- ja ympäristölautakunta
Pöytäkirja 07.09.2023/Pykälä 109
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Ympäristönsuojelulain 175 §:n mukainen määräys ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi ja 184 §:n mukaisen vahvisteen asettaminen sekä toimeenpanopäätös tilanteessa, jossa 175 §:n mukaista määräystä ei noudateta, AJH Infra Oy
RakYmplk 07.09.2023 § 109
380/11.01.04/2023
Valmistelija Ympäristötarkastaja, sanna.kivilompolo@kittila.fi
Asia YSL 175 §:n ja 184 §:n mukainen hallintopakko ja vahviste, ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttava meluhaitta, AJH Infra Oy (Y-tunnus: 2539001-7), Laitos kiinteistöllä: -------------, ----------------- --------
ASIAN TAUSTA
Kittilän kunnan ympäristötarkastaja teki AJH Infra Oy:n käytössä olevalle kiinteistölle ------------- ilmoituksen perusteella tarkastuksen 1.9.2022. AJH Infra Oy harjoittaa kiinteistöllä haketustoimintaa. Tarkastuksen tuloksena ja selvityksen perusteella Kittilän kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen viranhaltija päätti antaa asiassa YSL 180 §:n mukaisen kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen yksittäisen määräyksen ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi. Toiminnanharjoittaja ei ole noudattanut määräystä siinä annetuissa määräajoissa ja kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen näkemyksen mukaan toiminta aiheuttaa nykytilassa ympäristön pilaantumisen vaaraa (melupäästön aiheuttama naapuruussuhdelain 17 §:n mukainen kohtuuton haitta, toiminnalla ei ole lainvoimaista ympäristölupaa).
Toiminnanharjoittajan selvitys 17.10.2022
Alue on nyt ympäröity valleilla asutuksen suuntaan.
Haketettiin viime torstaina klo 9-10:30, samalla tein mittauksia meluarvoista. Laitan vielä pisteet kartalla jossain välissä kun mittausinsinööri saa kuvat piirrettyä, mutta tässä vähän havaintoja:
Hakkurin välittömässä läheisyydessä, eli n.5m etäisyydellä koneesta sain piikkiarvoksi 84db:tä. Meluvallin päältä mitattuna pohjoispuolella piikkiarvoksi 70db:tä. Pohjoispuolella lähimpänä olevan talon suunnalta n. 40m etäisyydellä talosta piikkiarvoksi 58db:tä, tässä pisteessä kantatie 79:llä ohiajavan auton piikkiarvo 65db:tä. Toiseksi lähimpänä alueen koillispuolella olevan talon läheisyydestä 58db:tä. Tässä pisteessä nastarenkailla varustettu auto kantatieltä 68db:tä. Kunnan rivitalon pihalta eteläpäässä 62db:tä, pohjoispäässä 54db:tä. Tässä pisteessä n. 50m päässä haukkuva koira 68db:tä ja pihapuussa laulavat linnut antoivat myös enemmän desibelejä. Meijerintiellä urheiluseuran talon kohdalla 52db:tä. Meijerin etupihalla 66db:tä, kaikui meijerin seinistä selvästi.
Mittasin kaikissa pisteissä n. 5 minuuttia n. 1,5 m korkeudella maan pinnasta ja nämä "piikkiarvot" ovat tuona aikana mittarin näytössä näkynyt suurin arvo. Eli ns.keskimelua en edes yrittänyt mitata tällä kertaa, halusin vain nähdä vähän arvoja, että tiedetään missä mennään. Säätila oli tuuleton ja pilvinen mutta ei sadetta.
Suunnitelmissa on vielä korottaa länsilaidan vallia, se on vielä pikkuisen matala. Tällä saadaan varmasti rivitalon suunnan meteli vieläkin pienemmäksi. Lähtisin kumminkin jo näiden mittausten perusteella siitä, että ei tuo haketus nyt ehkä kuitenkaan ole aivan valtavasti häiriötä aiheuttavaa toimintaa jos asiaa tarkastellaan faktisesti.
Ympäristönsuojelulain 180 §:n mukainen yksittäinen määräys 7.11.2022 § 6
"Kittilän kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen puolesta määrään ympäristönsuojelulain 180 §:n nojalla AJH Infra Oy:n (Y-tunnus: 2539001-7) harjoittamaan toimintaansa kiinteistöllä ----------------------------------------- siten, että siitä ei aiheudu ympäristön pilaantumisen vaaraa:
- Haketustoiminnasta aiheutuva melutaso yhdessä toiminnan muun melun kanssa ei saa ympäristön asuinkiinteistöjen piha-alueella eikä muissa häiriintyvissä kohteissa ylittää päiväaikaan klo 07-22 ekvivalenttimelutasoa 55 dB (LAeq) eikä yöaikaan klo 22-07 ekvivalenttimelutasoa 45 dB (LAeq). Mittaus- tai laskentatulokseen lisätään 5 dB ennen sen vertaamista raja-arvoon, jos melu on iskumaista tai kapeakaistaista.
- Melun leviämistä alueella on rajoitettava parhaan käytettävissä olevan tekniikan mukaisesti siten, että määräyksessä 1. määrätyt melun päästöarvot eivät ylity. Tehokas meluntorjunta on otettava huomioon koneiden ja laitteiden suunnittelussa, valinnassa, käytössä ja kunnossapidossa. Tarvittaessa on suoritettava myös muita tarvittavia meluntorjuntatoimenpiteitä melun leviämisen estämiseksi. Toteutettavat meluntorjuntatoimenpiteet on annettava tiedoksi kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle.
- Toiminnan tulee olla tämän määräyksen mukaista viipymättä, kuitenkin viimeistään 1.1.2023.
- Tämän määräyksen noudattamisen valvomiseksi toiminnanharjoittajan on toimitettava määräyksessä 1. asetettujen melun päästöarvojen kanssa vertailukelpoiset melumittaustulokset viipymättä, kuitenkin viimeistään 1.2.2023.
Mikäli määräyksen mukaisia toimenpiteitä ei ole suoritettu määräaikaan mennessä, asiassa tullaan soveltamaan ympäristönsuojelulain 175 §:n mukaista hallintopakkoa ja 184 §:n mukaista vahvistetta, kuten keskeyttämisuhkaa. Päätös on lainvoimainen 15.12.2022."
Kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen kehotus ja selvityspyyntö 21.2.2023
Toiminnanharjoittaja ei toimittanut määräyksessä 7.11.2022 § 6 vaadittuja asetettujen melun päästöarvojen kanssa vertailukelpoisia melumittaustuloksia tai antanut tiedoksi toteutettuja meluntorjuntatoimenpiteitä. Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen on kehottanut toiminnanharjoittajaa noudattamaan päätöksen 7.11.2022 § 6 mukaista kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen yksittäistä määräystä viipymättä, kuitenkin viimeistään 21.3.2023.Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen on pyytänyt toiminnanharjoittajalta selvitystä 14.3.2023 mennessä siitä, millä aikataululla toiminnanharjoittaja toimittaa määräyksen kohdassa 4. vaaditut vertailukelpoiset melumittaustulokset.
Toiminnanharjoittajan selvitys 14.3.2023 ja melumittausraportti 13.4.2023
Toiminnanharjoittaja on toimittanut selvityksen melumittauksen toteuttamisen aikataulusta 14.3.2023. Melumittauksia on toteutettu konsultin toimesta 12.4.2023 ja raportti mittauksista on toimitettu kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle 13.4.2023.
Melumittausraportissa on esitetty toiminnan A-painotetuksi ekvivalentti keskiäänitasoksi (LAeq) mittausten aikana pisteillä 1-5: 54,2 dB (1); 55,3 dB (2); 56,3 dB (3); 50,2 dB (4) ja 47,9 dB (5). Tulosten tarkastelussa todetaan, etteivät havainnoidut keskiäänitasot ylitä asetettuja raja-arvoja.
Raportissa on esitetty seuraavia toimenpiteitä meluvaikutusten vähentämiseksi: 1. korkean tukkipinon sijoittaminen meluvallin eteen lisäesteeksi (kuten Meijerintien suunnassa); 2. varastoalueen tukkipinojen sijoittelu niin, että haketuslaitokselta ei ole näköyhteyttä lähimpien asuinrakennuksien suuntaan; ja 3. toisen meluvallin rakentaminen lähemmäs asuinrakennuksia.
Raportin tarkistaminen ja antaminen tiedoksi rakennus- ja ympäristölautakunnalle 20.4.2023
Raportissa ei ole ilmoitettu mittauksen epävarmuutta, mittaushetkellä vallinneita sääoloja, mittausten suorittajan pätevyyttä, kuvattu kokonaisuudessaan käytettyä mittalaitteistoa ja kalibrointimenetelmää, tai kuvattu mittauksen aikana sekä normaalissa haketustilanteessa haketukseen käytettyä laitteistoa ja puumateriaalia tarkemmin. Raportista puuttuvat myös mittauspistekohtaiset mittauspöytäkirjat sekä havainnot.
Ympäristönsuojelulain 209 §:n mukaan mittaukset, testaukset, selvitykset ja tutkimukset on tehtävä pätevästi, luotettavasti ja tarkoituksenmukaisin menetelmin. Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen katsoo, että meluselvitys ei täytä lain edellyttämiä vaatimuksia ja selvitystä tulee täydentää, mikäli puuttuvat tiedot ovat raportin laatijan tiedossa. Mittauksissa ja raportoinnissa tulee huomioida ympäristöministeriön julkaisema ohje ("Ympäristömelun mittaaminen" 1995).
Tulosten tarkastelun ja erityisesti ohjearvoon vertaamisen tulee perustua VnP 993/1992 5 §:n mukaiseen ympäristöministeriön julkaiseman ohjeeseen ("Ympäristömelun mittaaminen" 1995) sekä ohjeen liitteeseen B, jossa on ohjeet mittaustuloksen luotettavuusarvion tekemiseksi ja ohjearvoon vertaamiseksi.
Kun otettiin huomioon edellä mainittu ja mittaustulosten äänentason huomattavan lähelle ohjearvoa sijoittuva havaittu suuruus, piti kunnan ympäristönsuojeluviranomainen tarpeellisena saada asiassa lisäselvityksiä/täydennyksiä melumittausraporttiin.
Täydennyspyyntö melumittausraporttiin (13.4.2023) 25.4.2023
Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen pyysi toiminnanharjoittajaa täydentämään melumittausraporttiin seuraavat asian ratkaisun kannalta olennaiset asiat:
- mittauksen epävarmuus sekä epävarmuuden huomioiminen tulosten tulkinnassa ohjearvoon verrattaessa
- mittaushetkellä vallinneet sääolot
- mittausten suorittajan pätevyys
- käytetty mittalaitteisto ja kalibrointimenetelmä
- mittauksen aikana sekä normaalissa haketustilanteessa haketukseen käytetty laitteisto ja puumateriaali
- mittauspistekohtaiset mittauspöytäkirjat sekä havainnot
Toiminnanharjoittajaa pyydettiin toimittamaan täydennys 16.5.2023 mennessä.
Toiminnanharjoittajan täydennys 16.5.2023
Tässä vastaukset/täydennykset Kittilän kunnan 25.4.2023 toimittamaan täydennyspyyntöön, joka koskee 12.4.2023 suoritettua melumittausta.
- Yksittäisen mittaustuloksen epävarmuus 100 metrin etäisyydellä +-4dB.
- Mittausolosuhteet olivat mittaukselle suotuisat; lämpötila +2c, ei sadetta. Arvioitu tuulennopeus 0-2 m/s. Ei puuskia.
- Mittauksen suorittajan pätevyys on riittävä. Kokemusta ja mittauksiin liittyvien asioiden hallintaa on riittävästi.
- Kalustona 1-tarkkuusluokan Norsonic Nor-139, kalibrointitodistus liitteenä.
- Haketuskalustona Doppstadt DH608 Puma rumpuhakkuri. Mittaussyklien aikana hakkuria ajettiin normaalia tuotantotahtia korkeammalla kapasiteetilla, käyttämällä kahta erillistä syöttökonetta. Hakkuria ajettiin myös aina mittaussyklin aikana heittimen purkuaukko kohti kulloistakin mittauspistettä. Tavoitteena oli aiheuttaa maksimaalinen määrä melua kohti kulloistakin mittauspistettä, jolloin varmistetaan etteivät meluarvot ainakaan ylittäisi mitattuja arvoja normaalin toiminnan aikana. Haketettu materiaali: karsittu havukuituranka
- Mittauspistekohtaiset äänitason havainnot kuvaliitteinä
Mittaustarkkuutta parantaaksemme olisi suoritettava lisämittauksia ja toteutettava useita päiviä kestävä mittauksien sarja. Valtioneuvoston ohjeen mukaan päästäksemme +-2db:n virhemarginaaliin, olisi mittauksia suoritettava vähintään kuuden päivän aikana, jolloin mittausolosuhteiden olisi suotavaa olla toisistaan poikkeavia, eikä mittauksia soisi suoritettavan peräkkäisinä päivinä.
Mikäli lautakunta katsoo, että tälläinen tarkentava mittausohjelma vaaditaan, AJH Infra Oy sen luonnollisesti tulee suorittamaan. Huomioitavaa kuitenkin on, että varsinkin kesäaikaan haketustoiminta on erittäin satunnaista ja edellämainitun vähintään kuuden päivän mittausjakson toteuttaminen vie käytännössä useita viikkoja.
Asianosaisten (Hallintolaki 434/2003 § 11) kuuleminen 19.7.-18.8.2023
Asianosaisten oli mahdollista toimittaa melupäästöjen vaikutuksiin liittyvä mielipide/muistutus ennen ympäristönsuojelulain 175 §:n mukaisen hallintopakon käynnistämistä. Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen huomioi asianosaisten kuulemisessa ilmenevät seikat ja otti ne huomioon asian ratkaisussa.
Kittilän kunnan ympäristönsuojeluviranomainen arvioi karttatarkastelun perusteella AJH Infra Oy:n kiinteistöllä RN:o ------------- sijaitsevan laitoksen melupäästöjen vaikutusalueella sijaitseviksi haitankärsijöiksi toiminnasta 500 m etäisyydelle sijoittuvat asuinrakennukset ja kuulee näitä asianosaisena (haitankärsijä). AJH Infra Oy on toiminnanharjoittajana asianosainen.
Asianosaisten muistutus/mielipide/asiaan liittyvät lisätiedot pyydettiin toimittamaan 18.8.2023 mennessä. Kuuleminen annettiin postin kuljetettavaksi 19.7.2023 kirjeitse asianosaisille haitankärsijöille ja saantitodistuksella toiminnanharjoittajalle.
Kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle 18.8.2023 mennessä saapuneet muistutukset
Kiinteistö -----------------
Asukas 1
Asianosaisen asiaan ja kirjeeseenne liittyen ilmoitamme seuraavaa:
Viikolla 32 melu oli kyllä tavallista kovenpaa ja pölyä lensi, niin että auton tuulilasit oli pölyiset.
Miten on mahdollista, että asutusten keskelle tälläinen toiminnanharjoittaja sai luvan.
Asukas 2 (suullinen kuuleminen, kirjaaja ympäristötarkastaja)
Asianosainen on ilmoittanut merkittävästä melu-, pöly- ja maisemahaitasta. Toiminnan aiheuttama melu ja pöly ovat olleet erittäin häiritseviä. Erityisesti eräänä tuulisena aamuna pölyä on lentänyt alueen hakekasoista ja laitteelta peittäen parkkipaikalla olevat autot. Lisäksi erittäin merkittävänä häiriönä ovat alueella käytettävien työkoneiden peruutusäänet, jotka kantautuvat voimakkaana hyvin kauas. Työkoneiden liikkumisesta on aiheutunut myös tärinää.
Asianosainen on pää-asiallisesti kotona ja kertoi havainneensa melumittausten jälkeen toiminnan melutason kasvaneen. Asianosainen kuvailee melun kasvaneen merkittävästi kunnalle toimitettujen mittausten jälkeen ja epäilee, että laitteistoa on mittausten jälkeen vaihdettu tai säätöjä muutettu.
Kiinteistö -----------------
Haitat
Meluhaitta (etenkin viikko 32 ,tuuli itä-kaakko,oliko haketuskone eri tai haketettiinko nopeammalla nopeudella,melu liian kova)
Pöly leveää itä tuulella pihoille,autojen päälle,avonaisista ikkunoista sisään. Mistä löytyy lupa tuollaisen rakentamiseen pientaloalueelle,kun tulee Meijerintielle,luulee että on rakennettu uusi kaatopaikka. Ei ole ollut naapurien kuulemista,kun alettu rakentamaan. Minne muuten jätevesi menee,viereiseen lampeenko?
Viime kesän hakkeet näkyy tiellä (molokkien risteys) ei ole siivottu
Puiden pitkäaikainen varastointi,metsätuholaiset,kuoleeko Meijerintien puut ajan myötä kaikki, eikö puutavaralanssit pidä olla tyhjiä alku kesästä
En ole teollisuutta vastaan,jokainen työpaikka tarvitaan,suosittelisin yrittäjää rakentamaan hallin,melu ja pöly haitta katoaisi tai ainakin vähenisi
Kiitos
Kiinteistö -----------------
Olemme kärsineet Meijerintien haketuksesta ja muusta siihen liittyvästä metelistä jo yli vuoden. Asumme aivan haketuspaikan vieressä (alle 100m) ja huolimatta meluvallista, meteli on aivan järkyttävä. Olemme olleet kuntaan yhteydessä tästä asiasta monta kertaa ja pyytäneet apuja, jotta meteli loppuisi. Alkuun olimme myös yhteydessä toiminnanharjoittajaan, tästä ei tietenkään ollut mitään hyötyä.
Tässä listaus, mitä haittaa haketustoiminta naapurissamme meille aiheuttaa:
- Suuri meluhaitta.
- Olemme mitanneet haketuksen desibelejä omalta kuistiltamme, parhaimmillaan lukema on huidellut 80db. (Olemme laittaneet kuntaan näitä desibelimittauksia.)
- Emme luonnollisestikaan pysty pitämään kotonamme ikkunoita auki esim. tuuletusta varten, sillä silloin haketuksen ääni kuuluu sisälle yhtä hyvin kuin se kuuluu ulkona.
- Vaikka ikkunat eivät olisikaan auki, kuuluu haketuksen ääni erittäin hyvin sisälle.
- Meillä on pieni vauva, joka nukkuu oikein hyvin ulkona niinä päivinä kun haketusta ei ole. Niinä päivinä kun haketus on käynnissä, vauva ei siinä metelissä nuku emmekä luonnollisesti siinä metelissä vauvaa halua edes ulos viedä.
- Meillä on koiria, jotka ovat myös ulkona. Tällainen meteli ei ole hyväksi koirillekaan, käy heilläkin korviin ja aiheuttaa ylimääräistä stressiä ja levottomuutta.
- Emme voi viettää ulkona aikaa haketuksen ollessa käynnissä.
- Haketus alkaa useimmiten aamulla jo noin klo 6.30. Loppuu illalla noin klo 21. Eli joudumme koko päivän kuuntelemaan tuota meteliä aamusta iltaan. Heräämme aamulla siihen, emmekä pysty enää nukkumaan emmekä päivisinkään saa nukuttua päiväunia kun meteli kuuluu sisälle. Välillä meillä on myös yötöitä, joka edellyttäisi tietenkin päivällä nukkumista.
- Hajuhaitta. Pihallamme on tätä nykyä puunhaju, aivan kuin asuisimme sahalla.
- Puupöly leijailee tuulen mukana pihallemme. Emme voi esimerkiksi kuivattaa pyykkejä pihalla.
- Puupistiäiset. Haketuspaikalla olevat puupinot houkuttelevat puupistiäisiä, jotka ajan kuluessa kulkeutuvat meidänkin tontille ja tuhoavat puut tontiltamme.
- Kiinteistön arvo. Tuollainen haketuslaitos naapuritontilla laskee talomme arvoa/myytävyyttä. Olemme tästä asiasta olleet yhteydessä kiinteistönvälitykseen.
- Asumismukavuuden ja elämänlaadun heikkeneminen. Meidän rauhallinen kotipaikka on pilattu emmekä pysty elämään tavallista normaalia elämää omassa kotonamme.
Olemme jo vuoden taistelleet, jotta saisimme kotirauhamme takaisin eikä elämänlaatumme kärsisi enää. Ei ole millään lailla oikein, että tuollainen haketuslaitos saa olla toiminnassa aivan asuinkiinteistöjen vieressä.
Toivomme enemmän kuin mitään, että haketustoiminta naapurissamme päättyisi ja pääsisimme elämään normaalia elämää niin kuin ennen haketuksen alkamista.
Toiminnanharjoittajan muistutus 18.8.2023
Muistutus liittyen haketustoimintaan kiinteistöllä ------------- Meijerintiellä Kaukosessa. AJH Infra Oy on harjoittanut kiinteistöllä ------------- sijaitsevalla varikko-/varastointialueella satunnaista haketustoimintaa syyskuusta 2022 alkaen.
Alueella haketetaan pääsääntöisesti karsittua havukuitupuuta ja lisäksi jonkin verran karsimatonta kokopuuta ja risua. Jalostamattoman puutavaran, eli metsähakkeen haketus ei lähtökohtaisesti ole luvanvaraista toimintaa.
Varastoalueen ympärille lähimpien asuintalojen suuntaan on rakennettu
maavallit rajoittamaan lähiympäristöön aiheutuvaa meluhaittaa, lisäksi
alueella on suoritettu melumittauksia. Mittausten mukaan lähimpien
asuinrakennusten etäisyydellä A-painotettu ekvivalentti keskiäänitaso, (Laeq) ei ylitä valtioneuvoston päätös melutason yleisistä ohjearvoista 993/1992 määrittämiä raja-arvoja. Huomioitavaa on, että melumittaukset suoritettiin toiminnan meluntuottamisen kannalta mahdollisimman epäedullisissa olosuhteissa. Normaalissa toiminnassa meluntuotto on vähäisempää.
Syyskuusta 2022 alkaen alueella on haketettu yhteensä 244 työtuntia. Tunnit jakautuvat kuukausittain seuraavasti:
Syyskuu 2022 3h
Lokakuu 2022 8h
Marraskuu 2022 14h
Joulukuu 2022 21h
Tammikuu 2023 19h
Helmikuu 2023 30h
Maaliskuu 2023 72h
Huhtikuu 2023 47h
Toukokuu 2023 23h
Kesäkuu 2023 4h
Heinäkuu 2023 6h
Elokuu 2023 0h
Näin vähäistä toimintaa ei voitane pitää säännöllisenä toimintana, joka olisi
vaatinut erityistä luvitusta, esim. ympäristölupaa.
Työt on suoritettu klo 7:30-21:00 välisenä aikana arkipäivisin.
Poikkeuksena 3.1.2023 sattunut työajan ylitys, jolloin haketusta tehtiin klo 22:30:een asti.
Tämä valitettava poikkeus johtui aliurakoitsijan työntekijän huolimattomuudesta työaikaohjeistuksen noudattamisessa, eikä tule toistumaan. Mm. sosiaalisessa mediassa esiintyy väitteitä yöllisestä ja varhaisina aamuina harjoitetusta toiminnasta. Työaikakirjanpitomme eivät tue näitä väitteitä.
Tiedostamme, että toimintamme alueella on epätoivottavaa muutamien
alueen asukkaiden keskuudessa. Mittaustuloksiin ja omiin havaintoihimme,
sekä vähäisiin haketustyötunteihin perustuen, sekä alueen asukkailta
saamamme palautteen perusteella haketustoiminnan meluhaitta ympäristöä pilaavana tekijänä ja kohtuuttoman haitan aiheuttajana on kuitenkin vahvasti liioiteltua, eikä perustu faktoihin vain ainoastaan mielikuviin. Esim. läheisen kantatie 79:n liikennemelu aiheuttaa alueelle suuremman melukuormituksen.
Muistutamme myös, että vaikka alueella suoritettava haketustoiminta
lopetettaisiinkin, alueen käyttö varikkoalueena tulee jatkumaan ja yhtiömme muu toiminta Meijerin alueella jatkuu muuten normaalisti ja pitää yllä alueen elinvoimaa ja teollista historiaa. Toimintamme ohessa huolehdimme mm. Meijerintien kesäkunnossapidosta tiekunnalle kustannusvapaasti.
Huomioitavaa on, että Kittilän keskustaajamassa Pakatin alueella on
vastaavanlainen puutavaravarasto, jossa suoritetaan vastaavanlaista
satunnaista haketustoimintaa vastaavanlaisella rumpuhakkurikalustolla.
Pakatissa toiminta on laajempaa, eikä alueella ole tehty esim.
meluntorjuntavalleja lainkaan. Etäisyys lähimpään asutukseen on lähes
sama.
Lopuksi haluan vielä muistuttaa, että huolimatta kunnan päätöksestä,
kiinteistöllä ------------- suoritettava haketustoiminta on tilapäistä ja tulee loppumaan vuoden 2024 aikana. Puutavaran haketustoiminta tulee
siirtymään uuteen terminaaliin kantatie 79:n itäpuolelle n. 1km päähän
nykyisestä alueesta. (Karttakuva liitteenä). Kunnan ympäristötarkastajaa on tästä suunnitelmasta informoitu puhelinkeskusteluissa jo syksyllä 2022 ja talvella 2023. Olen tämän myös kertonut kaikille tahoille, jotka aiheesta ovat asiallisesti tiedustelleet.
Toiminnanharjoittaja on lisännyt muistutukseensa karttaotteen Maanmittauslaitoksen maastokartasta, johon on merkitty esitetty uusi toiminta-alue.
Toiminnanharjoittajan muistutukseen:
Ympäristötarkastaja on ensimmäisen puhelimitse tehdyn yhteydenoton jälkeen 11.8.2022 ohjeistanut toiminnanharjoittajaa sähköpostitse seuraavasti:
"Hei,
rimpauttelin juuri kyselläkseni teillä mahdollisesti alkavasta haketustoiminnasta, liittyen vireille tulleeseen ilmoitusasiaan.
Tiivistettynä puhelusta:
- toimittakaa hakettimen laitetiedoissa mahdollisesti ilmoitetut melutasot meille, mikäli olette aloittamassa haketustoimintaa (mahd. meluilmoituksen yhteydessä) ja mahdollinen asemakuva meluntorjuntaa varten tehtävistä suojarakenteista
- tarvittaessa tulee suorittaa myös melumittaus lähimmillä häiriintyvillä kiinteistöillä, mikäli meluhaittaa ilmenee
- mikäli toiminta tulee olemaan jatkuvaa (esim. viikoittaista), suosittelen hakemaan ympäristönsuojelulain 27 § 2. mom. kohdan 3) "toimintaan, josta saattaa ympäristössä aiheutua eräistä naapuruussuhteista annetun lain (26/1920) 17 §:n 1 momentissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta" mukaista ympäristölupaa
Mukavaa loppukesää ja palataan asiaan tarvittaessa."
Esittelijä Ympäristötarkastaja Kivilompolo Sanna
Päätösehdotus YSL 175 §:N MUKAINEN MÄÄRÄYS JA VAHVISTEEN TOIMEENPANO
Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen katsoo, että asiassa saadut selvitykset ja muistutukset huomioiden AJH Infra Oy:n kiinteistöllä ------------- harjoittama toiminta aiheuttaa nykytilassa ympäristön pilaantumisen vaaraa. Valvontaviranomaisena kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen on määrättävä toiminnanharjoittaja korjaamaan tilanne lainmukaiseksi.
Päävelvoite
Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen määrää ympäristönsuojelulain 175 §:n nojalla AJH Infra Oy:n (Y-tunnus: 2539001-7) harjoittamaan toimintaansa kiinteistöllä ----------------------------------------- siten, että siitä ei aiheudu ympäristön pilaantumisen vaaraa:
1.Haketustoiminnasta aiheutuva melutaso yhdessä toiminnan muun melun kanssa ei saa ympäristön asuinkiinteistöjen piha-alueella eikä muissa häiriintyvissä kohteissa ylittää arkisin päiväaikaan klo 08-18 ekvivalenttimelutasoa 55 dB (LAeq). Mittaus- tai laskentatulokseen lisätään 5 dB ennen sen vertaamista raja-arvoon, jos melu on iskumaista tai kapeakaistaista. Toimintaa ei saa harjoittaa muina aikoina. Rajatut toiminta-ajat on otettava käyttöön välittömästi.
2.Melun leviämistä alueella on rajoitettava parhaan käytettävissä olevan tekniikan mukaisesti siten, että määräyksessä 1. määrätyt melun päästöarvot eivät ylity. Tehokas meluntorjunta on otettava huomioon koneiden ja laitteiden suunnittelussa, valinnassa, käytössä ja kunnossapi-dossa.
Toiminnanharjoittajan on suoritettava myös muita tarvittavia meluntorjuntatoimenpiteitä melun leviämisen estämiseksi (31.12.2023 mennessä). Toteutettavat meluntorjuntatoimenpiteet on annettava tiedoksi kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle 31.12.2023 mennessä ja niiden vaikutus melupäästöön todennettava vertailukelpoisin melumittauksin.
3.Tämän määräyksen noudattamisen valvomiseksi toiminnanharjoittajan on toimitettava määräyksessä 1. asetettujen melun päästöarvojen kanssa vertailukelpoiset melumittaustulokset viipymättä, kuitenkin viimeistään 3 kuukauden kuluessa määräyksen antamisesta. Melumittauksissa on huomioitava toiminnan tosiasialliset meluvaikutukset haketusmelun osalta, mukaan lukien toiminnassa käytettävien työkoneiden aiheuttama melu. Melumittaussuunnitelma on toimitettava kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle tiedoksi vähintään 1 viikko ennen mittausten toteuttamista.
Määräyksen 2. osassa annettu torjuntatoimenpiteen todentava melumittaussuunnitelma on toimitettava kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle vähintään 1 viikko ennen mittauksia ja mittausraportti on toimitettava kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle 3 kuukauden kuluessa torjuntatoimenpiteen suorittamisesta.
4.Toiminnasta ei saa aiheutua pölyhaittaa ympäristölle. Pölyn leviäminen ympäristöön on estettävä riittävällä kastelulla, toimintojen sijoittelulla, putoamiskorkeuksien säätämisellä ja tarvittaessa teknisillä ratkaisuilla kuten koteloinneilla tai muilla parhaan käyttökelpoisen tekniikan mukaisilla menetelmillä. Pölyntorjuntamenetelmät on otettava käyttöön viipymättä.
Alueelle johtavaa tietä ja alueita, joilla työkoneet liikkuvat on hoidettava niin, ettei liikennöinnistä aiheudu pölyhaittaa. Kasteluun käytettävän veden tulee olla puhdasta. Ellei haitallista pölyämistä voida muutoin estää (esim. kovalla tuulella), tulee toiminta tilapäisesti keskeyttää. Pölyhaitan ehkäisemisestä ja tehtävistä toimenpiteistä on laadittava selvitys, joka on toimitettava kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle 31.12.2023 mennessä.
Vahviste ja toimeenpano
Määräyksen vahvisteena käytetään ympäristönsuojelulain 184 §:n mukaisesti keskeyttämisuhkaa. Mikäli määräyksen kohtia 1; 2; 3, 1. mom ja 4 ei noudateta 31.12.2023 mennessä, toiminta tullaan keskeyttämään ympäristönsuojelulain 184 §:n nojalla siihen asti, kunnes toimintaa voidaan asiassa vaadittavien selvitysten perusteella toteuttaa lainmukaisesti ja keskeytys kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen päätöksellä puretaan, ellei muutoksenhakutuomioistuin toisin määrää.
Tarvittaessa toiminnan keskeytys suoritetaan poliisin virka-apua hyödyntäen.
Ilmoitusvelvollisuus
Milloin uhkasakko, teettämisuhka tai keskeyttämisuhka on asetettu kiinteää tai irtainta omaisuutta koskevan päävelvoitteen tehosteeksi, velvoitetun on omaisuuden tai sen käyttöoikeuden luovuttaessaan ilmoitettava luovutuksensaajalle, minkälainen päävelvoite ja uhka sitä koskee. Velvoitetun on lisäksi ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. (UsL 18 §)
Täytäntöönpano
Päätöksessä annettua määräystä (päävelvoite) on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei muutoksenhakutuomioistuin toisin määrää (YSL 200 § ja 201 §).
PÄÄTÖKSEN PERUSTELUT
Ympäristönsuojelulaissa päästöllä tarkoitetaan: ihmisen toiminnasta aiheutuvaa aineen, energian, melun, tärinän, säteilyn, valon, lämmön tai hajun päästämistä, johtamista tai jättämistä yhdestä tai useammasta kohdasta suoraan tai epäsuorasti ilmaan, veteen tai maaperään. Ympäristön pilaantumisella sellaista päästöä, jonka seurauksena aiheutuu joko yksin tai yhdessä muiden päästöjen kanssa:
a)terveyshaittaa; b) haittaa luonnolle ja sen toiminnoille; c) luonnonvarojen käyttämisen estymistä tai melkoista vaikeutumista; d) ympäristön yleisen viihtyisyyden tai erityisten kulttuuriarvojen vähen-tymistä; e) ympäristön yleiseen virkistyskäyttöön soveltuvuuden vähentymistä; f) vahinkoa tai hait-taa omaisuudelle taikka sen käytölle; tai g) muu näihin rinnastettava yleisen tai yksityisen edun loukkaus. Ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavalla toiminnalla tarkoitetaan laitoksen perustamista tai käyttämistä sekä siihen teknisesti ja toiminnallisesti kiinteästi liittyvää toimintaa taikka alueen käyttämistä tai toiminnan järjestämistä siten, että siitä saattaa aiheutua ympäristön pilaantumista. (Ympäristönsuojelulaki 2 §)
Toiminnanharjoittajan on oltava selvillä toimintansa ympäristövaikutuksista, ympäristöriskeistä ja niiden hallinnasta sekä haitallisten vaikutusten vähentämismahdollisuuksista (selvilläolovelvollisuus). (Ympäristönsuojelulaki 6 §)
Toiminnanharjoittajan on järjestettävä toimintansa niin, että ympäristön pilaantuminen voidaan ehkäistä ennakolta. Jos pilaantumista ei voida kokonaan ehkäistä, se on rajoitettava mahdollisimman vähäiseksi. Toiminnanharjoittajan on rajoitettava toimintansa päästöt ympäristöön ja viemäriverkostoon mahdollisimman vähäisiksi. (Ympäristönsuojelulaki 7 §)
Ympäristönsuojelulain 175 §:n mukaan valvontaviranomainen voi:
1) kieltää sitä, joka rikkoo tätä lakia taikka sen nojalla annettua säännöstä tai määräystä, jatkamasta tai toistamasta säännöksen tai määräyksen vastaista menettelyä taikka määrätä asianomaisen täyttämään muulla tavoin velvollisuutensa;
2) määrätä 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla menetellyt palauttamaan ympäristö ennalleen tai poistamaan rikkomuksesta ympäristölle aiheutunut haitta;
3) määrätä toiminnanharjoittajan riittävässä määrin selvittämään toiminnan ympäristövaikutukset, jos on perusteltua aihetta epäillä toiminnasta aiheutuvan tämän lain vastaista ympäristön pilaantumista.
Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen voi toimittamansa tarkastuksen nojalla antaa ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavaa toimintaa koskevan yksittäisen määräyksen, joka on tarpeen pilaantumisen ehkäisemiseksi. Määräys voi koskea toimea tai rajoitusta, toiminnan tarkkailua tai tiedottamista taikka valvontaa varten tarpeellisten tietojen antamista. Määräys ei voi koskea luvanvaraista, ilmoituksenvaraista eikä rekisteröitävää toimintaa. Määräyksen on oltava kohtuullinen ottaen huomioon toiminnan luonne ja ympäristön pilaantumisen merkittävyys. (Ympäristönsuojelulaki 180 §)
Ympäristönsuojelulain 184 §:n mukaan viranomaisen on tehostettava, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta, tämän lain nojalla antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai toiminta keskeytetään.
Asumiseen käytettävillä alueilla, virkistysalueilla taajamissa ja taajamien välittömässä läheisyydessä sekä hoito- tai oppilaitoksia palvelevilla alueilla on ohjeena, että melutaso ei saa ylittää ulkona melun A-painotetun ekvivalenttitason (LAeq) päiväohjearvoa (klo 7-22) 55 dB eikä yöohjearvoa (klo 22-7) 50 dB. Uusilla alueilla on melutason yöohjearvo kuitenkin 45 dB. Oppilaitoksia palvelevilla alueilla ei kuitenkaan sovelleta yöohjearvoja. (Valtioneuvoston päätös melutason ohjearvoista 2 §)
Tarkemmat tapauskohtaiset perustelut
Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen katsoo, että toiminta nykytilassa aiheuttaa jo suoritetuista meluntorjuntatoimenpiteistä huolimatta ympäristön pilaantumisen vaaraa ja naapuruussuhdelain mukaista haittaa. Toiminnalle tulisi siten olla ympäristönsuojelulain 27 §:n mukainen ympäristölupa. Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen ei voi velvoittaa toiminnanharjoittajaa hakemaan toiminnalle ympäristölupaa, mutta voi pyrkiä palauttamaan tilanteen lainmukaisuuden antamalla määräyksen, jossa määrätään tarvittavin osin toiminnan ympäristövaikutusten rajoittamisesta ja haitallisten vaikutusten ehkäisemisestä. Päävelvoitteessa on täsmentäen määrätty annetun YSL 180 §:n mukaisen yksittäisen määräyksen mukaisista toiminnan lainmukaisen tilan palauttavista toimista ja raja-arvoista. Lisäksi on huomioitu kuulemisessa haitankärsijöiden muistutuksista ilmenneen pölyhaitan torjuminen.
Määräyksen 1. kohdassa velvoitetaan toiminnanharjoittaja noudattamaan tiukennettuja toiminta-aikoja VNp 993/1992 2 §:n mukaisin päästön raja-arvoin, jotta naapuruussuhdelain 17 §:n mukainen kohtuuton rasitus voidaan välttää. Asiassa on huomioitu kuulemisessa saatu palaute.
Määräyksen 2. kohdassa velvoitetaan toiminnanharjoittaja rajoittamaan meluhaittaa parhaan käytössä olevan tekniikan hyödyntämisen, toiminnan järjestämisen sekä tarkemmin määrittelemättömien torjuntatoimenpiteiden avulla. Meluntorjuntatoimenpiteistä ei ole annettu tarkempaa määräystä/velvoitetta, sillä vaihtoehtoja melun leviämisen ehkäisemiseksi on tarjolla kattavasti, eikä kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen näkemyksen mukaan ole kohtuullista vaatia toiminnanharjoittajaa käyttämään tiettyä torjuntatoimenpidettä (esimerkiksi meluvallien korottaminen). Toiminnanharjoittajalle on näin ollen annettu mahdollisuus toteuttaa torjuntatoimenpiteitä kokonaisedullisuus yrityksen kannalta huomioiden. Toteutettavien toimenpiteiden osalta on tehtävä melumittaukset, joilla todetaan torjuntatoimenpiteiden vaikuttavuus melupäästön torjunnassa. Tällöin valvontaviranomainen voi tosiasiallisesti arvioida toteutettujen toimenpiteiden riittävyyttä.
Määräyksen 3. kohdassa velvoitetaan toiminnanharjoittaja toimittamaan VNp 993/1992 2 §:n mukaisten päästön raja-arvojen kanssa vertailukelpoiset mittaustulokset. Vertailukelpoiset mittaustulokset on toimitettava valvontaviranomaiselle toiminnan lainmukaisuuden varmistamiseksi. Lisäksi on määrätty toimittamaan todentava melumittaustulos kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle 3 kuukauden kuluessa torjuntatoimenpiteen suorittamisesta määräyksen 2. kohdan toteutumisen valvomiseksi.
Määräyksen 4. kohdassa velvoitetaan toiminnanharjoittaja tarvittaviin pölyntorjuntatoimenpiteisiin sekä tilapäisesti keskeyttämään toiminta tarvittaessa, mikäli pölyhaittaa ilmenee olosuhteista johtuen pölyntorjuntatoimenpiteistä huolimatta. Toiminnasta aiheutuvan pölyn määrää on rajoitettu valtioneuvoston asetuksessa ilmanlaadusta (38/2011) ja valtioneuvoston päätöksessä ilmanlaadun ohjearvoista ja rikkilaskeuman tavoitearvosta (480/1996) annettujen raja- ja ohjearvojen ylittymisen välttämiseksi. Toiminnanharjoittajalta on vaadittu asiassa selvitys, jotta pölyvaikutusten torjumista voidaan valvoa.
SOVELLETUT SÄÄDÖKSET
Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 6 § Selvilläolovelvollisuus, 7 § Velvollisuus ehkäistä ja rajoittaa ympäristönpilaantumista, 175 § Rikkomuksen tai laiminlyönnin oikaiseminen, 180 § Kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen yksittäinen määräys ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi, 184 § Uhkasakko, teettämisuhka ja keskeyttämisuhka, 200 § Päätöksen täytäntöönpano oikaisuvaatimuksesta ja muutoksenhausta huolimatta, 209 § Mittausten ja tutkimusten laadunvarmistus
Hallintolaki (434/2003) 11 § Asianosainen, 31 § Selvittämisvelvollisuus, 32 § Selvityspyyntö, 33 § Selvityksen antamiselle asetettava määräaika, 34 § Asianosaisen kuuleminen
Valtioneuvoston päätös melutason ohjearvoista (993/1992) 2 § Ohjearvot ulkona 5 § Ympäristöministeriön ohjeet
MUUTOKSENHAKU JA TIEDOKSIANTO
Tähän päätökseen voidaan hakea muutosta valittamalla Vaasan hallinto-oikeuteen. Muutoksenhakuaika on 30 vuorokautta päätöksen tiedoksisaannista. Muutoksenhakuohjeet ovat päätöksen liitteenä.
Päätös annetaan tiedoksi julkisella kuulutuksella (YSL 85 §).
Asianosaiset haitankärsijät (tavallinen tiedoksianto)
Vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei muuta näytetä.
Toiminnanharjoittaja AJH Infra Oy (todisteellinen tiedoksianto)
Muutoksenhakuaika (30 vrk) todisteellisesta tiedoksisaannista alkaen.
Jäljennös päätöksestä
Päätös lähetetään tiedoksi Lapin elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskukselle ja Lapin poliisille.
Ilmoittaminen kunnan ilmoitustaululla ja lehdissä
Päätöksestä kuulutetaan Kittilän kunnan tietoverkossa sekä ilmoitustaululla.
Päätös Esitys hyväksyttiin.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |