Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kittilän kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynasty10.kittila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynasty10.kittila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 15.08.2023/Pykälä 303


 

Kuntasitoumuspyyntö ja osallistuminen Lappi-Brändi 2.0 -hankkeeseen

 

Khall 15.08.2023 § 303  

274/00.01.05/2023  

 

 

Valmistelija Kunnanjohtaja Timo Kurula, puh. 040 595 7597

 

Lapin liitto pyytää kuntien sitoumusta Lappi-brändi 2.0 - Vahvalla ja monipuolisella brändillä ratkaisuja Lapin haasteisiin -hankkeeseen osallistumiseen. Kolmevuotisella maakunnalle strategisesti keskeisellä Lappi-brändi 2.0 -hankkeella luodaan sisältöä yhteisen brändityön linjausten (ml. House of Lapland Oy:n) uudistamisen tueksi. Hankkeella testataan Lapin olemassa olevaa aluebrändiä, päivitetään Lappi-brändi ja jalkautetaan päivitettyä aluebrändiä ja parannetaan toimijoiden brändiosaamista. Pitkän aikavälin tavoitteena hankkeella on kaikkia lappilaisia tahoja hyödyttävä Lapin tunnettuuden, veto- ja pitovoiman, elinvoiman ja hyvinvoinnin kasvattaminen. Lappilaisen brändikuvan monipuolistamisella tuetaan myös Lapin viestinnän ja markkinoinnin painopistemuutosta ja siten vastataan muun muassa työvoimahaasteeseemme.

 

Hankkeeseen on haettu rahoitusta Euroopan aluekehitysrahastosta (EAKR) kevään 2023 haussa. Rahoituspäätös saadaan viimeistään syksyllä 2023. EAKR voi rahoittaa hankkeesta 80 % ja 20 % tulee olla omavastuuosuutta kunnilta ja hankkeen toteuttajilta. Hankepartnereina Lapin liitolla on Lapin markkinointi- ja viestintätalo House of Lapland sekä Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan graafisen suunnittelun koulutusohjelma.

 

Hankkeen toteutus on jaettu seuraaviin työpaketteihin:

1. Selvitys ja tiedon keruu: mielikuvatutkimus ja nykyisen Lappi-brändin toimivuuden tarkastelu

2. Päivitetään Lappi-brändi: prototyypit uudistetusta brändistä ja esitys valitusta vaihtoehdosta

3. Testataan päivitettyä brändiä kulttuuriohjelman kautta ja palautetta keräämällä

4. Päivitetyn brändin viimeistely ja jalkautus sekä aluemarkkinoinnin pilotit: päivitetty aluebrändi hiotaan, brändiä ja brändiosaamista jalkautetaan sekä päivitetään materiaaleja tukemaan Lapin kuntia ja yrittäjiä.

 

Hankkeen aikana tuotetaan kuntiin ja lappilaisille yrittäjille työpajoja, täsmäsparrausta ja välineitä hyödyntää entistä tehokkaammin niin omaa brändiään ja Lappi-brändiä kuin maakunnan brändiosaamista. Hankkeessa viestitään Lapin brändityöstä laajasti ja monipuolisesti Suomessa ja kansainvälisesti. Myös tämä osaltaan tuo esiin Lappia asuin-, työ, lomailu- ja sijoittamispaikkana.  

 

Hankkeen päähakijana ja hallinnoijana toimii Lapin liitto. Hankkeen osatoteuttajia ovat Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan graafisen suunnittelun koulutusohjelma ja House of Lapland. Hankehakemus on lähetetty Lapin liiton EAKR-hakuun keväällä 2023. Hankkeen on määrä alkaa tammikuussa 2024 ja kestää joulukuuhun 2026.

 

Hankkeen kokonaisbudjetti kolmen vuoden aikana on noin 1,4 miljoonaa euroa. Tästä Lapin liiton osuus on 833 349 eur, josta EU:n ja valtion tuki hankkeen aikana 666 679 eur ja omarahoitus

166 670  eur. Kittilän kunnan omarahoitusosuus on 4145 euroa vuosina 2024-2026.

 

Hankkeen dokumentit ovat esityslistan oheismateriaalina.

 

Esittelijä Kunnanjohtaja Kurula Timo

 

Päätösehdotus Päätetään osallistua Lappi-brändi 2.0  -hankkeeseen ja sitoutua osallistumaan hankkeen rahoitukseen yhteensä 4145 eurolla, hankkeen rahoitus esitetään vuosien 2024-2026 talousarvioon.

 

Päätös Esitys hyväksyttiin.