Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kittilän kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynasty10.kittila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynasty10.kittila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Rakennus- ja ympäristölautakunta
Pöytäkirja 25.04.2024/Pykälä 61


 

Rakennus- ja ympäristölautakunnan lausunto Pohjois-Suomen hallinto-oikeudelle koskien poikkeusluvasta 23-0249-POI tehdyn valituksen oikeudenkäyntikuluvaatimusta

 

RakYmplk 25.04.2024 § 61  

269/10.03.00/2023  

 

 

Valmistelija rakennustarkastaja 0400 396074

 

Pohjois - Suomen hallinto - oikeus varaa Kittilän kunnan rakennus- ja ympäristölautakunnalle tilaisuuden antaa lausunto valittajan vastaselityksessään esittämästä oikeudenkäyntikuluvaatimuksen perusteesta ja kulujen määrästä. Valitus ja siihen liittyvä vaatimus oikeudenkäyntikulujen korvaamisesta koskee lautakunnan te­ke­mää myönteistä poikkeamispäätöstä 7.9.2023 § 125 (23-0249-POI). Lau­sun­to tulee toimittaa 10.5.2024 mennessä.

 

Valittajan vastaselitys ja vaatimus oikeuden käyntikulujen korvaamisesta koskee rakennus- ja ympäristölautakunnan 7.9.2023 § 125 käsittelemää myönteistä poikkeamispäätöstä 23-0249-POI 42 metriä korkean Telecom maston ja 9 m²:n suuruisen laitetilan rakentamiseksi Levin asemakaavan Utsuvaaran alueella.

 

Valittaja esittää vaatimuksen perusteeksi sen, että Kittilän kunnan rakennus- ja ympäristölautakunnan olisi arvioinut virheellisesti maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 58 §, 116 §, 117 §, ja 135 §:n sekä ympäristönsuojelulain 12 §:n edellyttämiä asemakaavan sisältövaatimuksia ja myöntänyt poikkeamisluvan Telecom -maston ja siihen liittyvän laitetilan rakentamiseksi.

 

 

Esittelijä Rakennustarkastaja Niska Matti

 

Päätösehdotus Esitys lausunnoksi.
Poikkeamisvaltaa koskeva MRL:n 171 § mahdollistaa erityisestä syystä poikkeamisen MRL:n mukaisista säännöksistä, määräyksistä, kielloista tai rajoituksista perustuivatpa ne sitten lakiin, asetukseen, kaavaan, rakennusjärjestykseen tai muihin päätöksiin ja määräyksiin. Poikkeamisen myöntää kunta ja hallintosäännön perusteella toimivalta poikkeamisessa on rakennus- ja ympäristölautakunnalla.

Lautakunta on erityisestä syystä ja poikkeamisen edellytykset tutkittuaan voinut poiketa MRL 58 §, 116 §, 117 § ja 135 § ehdottomiksi muotoiluista säännöistä, kielloista ja määräyksistä. Valittajan mainitsemaa Ympäristönsuojelulain (YSL) 12 § ei sovelleta MRL mukaisen poikkeamisluvan käsittelyssä. Ympäristönsuojelulakia sovelletaan teolliseen ja muuhun toimintaan, josta aiheutuu tai saattaa aiheutua ympäristön pilaantumista. Tätä lakia sovelletaan myös toimintaan, jossa syntyy jätettä, sekä jätteen käsittelyyn. YSL 12 § määrää ympäristöluvan, ympäristöilmoituksen ja rekisteröitävän toiminnan mukaisten toimintojen soveltuvuudesta asemakaavoitetulle alueelle. 

Erityisiä syitä arvioidessa lähdetään pääsääntöisesti tarkastelemaan hakijan esittämiä erityisiä syitä. Päätöksentekijänä lautakunta on arvioinut erityiset syyt ja oikeudellisesti perustellut niiden olemassa olon. Hakijan mukaan maston ja laitetilan rakentaminen parantaa alueen matkapuhelinverkon laatua ja toimivuutta. Suunniteltu hanke on yleishyödyllisen infran rakentamista ja siten verrattavissa vesi-/viemäri-/sähköverkoston rakentamiseen. Palvelutason noston tarve johtuu alueelle suunnitellusta rakentamisesta ja olemassa olevan rakennuskannan lisääntyneestä käyttöasteesta. Myönteistä poikkeamispäätöstä tukee lisäksi Laki sähköisen viestinnän palveluista 917/2014 229 § Teleyrityksen oikeus sijoittaa telekaapeli, tukiasema ja radiomasto.

Valittajan perusteissa esille tuoman Ympäristöministeriön raportin 22/2016 mukaan sen päähuomio on kuntien yleiskaavoituksessa ja keskeisin tarkastelukohta raportissa on yleiskaavoissa metsäalueisiin kohdistuvat toimenpiderajoitukset (maisematyölupa). Kyseessä oleva maston poikkeamislupa sijoittuu asemakaavoitetulle alueelle, jossa yleiskaavat eivät ole voimassa. Raportti ei ole oikeudellisesti sitova vaan on laadittu kehittämään metsämaan yleiskaavoitusta ja metsätalouden toimintaedellytysten ja muun maankäytön yhteensovittamista.

Utsuvaaran alueen asemakaava on hyväksytty kunnanvaltuuston päätöksellä 17.12.2001. Yli 20 vuotta sitten ei ole ollut mahdollista arvioida ja varata asemakaavaan tele- ja tietoliikenteen kasvavaa tarvetta tai mastojen ja laitetilojen tarvitsemia sijoituspaikkoja. Datapalveluiden tarpeen kasvu on muuttanut tilannetta asemakaavoitetulla alueella.

Asemakaavassa VR- alueella esitetty ulkoilureitti on kaavamääräysten mukaan ohjeellinen eikä sitä ole muodostettu eikä perustettu kyseiseen paikkaan. Kunta VR- alueen omistajana ja ulkoilureittien rakentajana sekä ylläpitäjänä voi osoittaa ulkoilureitin muualle sen ohjeellisuuden perusteella.

Maston rakennushanke on vaatinut poikkeamisluvan, koska se sijoittuu asemakaavan VR -alueelle eli retkeily- ja ulkoilualueelle. Mastoille ei ole asemakaavassa erikseen määrättyjä alueita. Maston sijaintipaikka on valikoitunut parantamaan matkapuhelinverkkoa ja Utsuvaaran alueen dataliikenteen kapasiteettia. Masto ja laitetila sijoittuvat hakijan hallitsemalle vuokra-alueelle. Vuokra-alueen koko on 150 m². VR - aluetta kyseiseen asemakaavaan on osoitettu noin 38,4 hehtaaria. Vuokra-alueen koko 150 m² suhteutettuna VR -alueen kokonaisalaan (384000 m²) on vähäinen. Maston sijoittamisella myönnetylle paikalle ei kavenneta muiden kiinteistön omistajien rakentamismahdollisuuksia asemakaavan mukaisille tonteille.
Masto on vapaasti seisova, ilman haruksia oleva putkimasto, jonka yläosa on ristikkoa. Maston värityksellä ja rakenteella pyritään vähentämään sen vaikutusta maisemaan. Maston siirtäminen kauemmaksi rakennetusta ympäristöstä vaikuttaisi suoraan maston korkeuteen saman peittoalueen kattamiseksi sekä vaikeuttasi maston sähköistämistä, rakentamista ja huoltoa.

Kittilän kunnan rakennus- ja ympäristölautakunta on poikkeamispäätöstä valmistellessaan ja päättäessään toiminut MRL :n säädösten ja määräysten mukaisesti eikä ole virheellisesti tulkinnut tai arvioinut niitä. Esitetty korvausvaatimus on täysin perusteeton ja kohtuuton. Valituksessa perusteena esitetyt laintulkinnat eivät toteen näytä sitä, että lautakunta olisi toiminut virheellisesti kyseisessä asiassa.

 

Päätös Esitys hyväksyttiin.