RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynasty10.kittila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynasty10.kittila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanhallitus
Pöytäkirja 13.08.2024/Pykälä 271
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Kittilän kunnan lausunto kotoutumislain mukaisista asetuksista
Khall 13.08.2024 § 271
412/03.00/2024
Valmistelija Vs. hallintojohtaja Katja Kaunismaa ja työllisyysasiantuntija Sanna Kuusela
Työ- ja elinkeinoministeriö on toimittanut lausuntopalvelut- järjestelmän kautta kuntien lausuttaviksi kotoutumisen edistämisestä annetun lain (681/2023) mukaiset valtioneuvoston asetukset:
- Asetus 1: osaamisen ja kotoutumisen palvelutarpeen arvioinnin sekä monialaisen osaamisen ja kotoutumisen palvelutarpeen asioinnin sisällöstä ja toteuttamisesta (arviointiasetus)
- Asetus 2: monikielisen yhteiskuntaorientaation sisällöstä ja toteuttamisesta (yhteiskuntaorientaatioasetus)
- Asetus 3: alaikäisenä ilman huoltajaa tulleen lapsen edustajan palkkion maksamisen perusteista ja palkkion suuruudesta, korvattavista kuluista sekä menettelystä palkkion maksamisessa ja kulujen korvaamisessa (edustajanpalkkioasetus)
- Asetus 4: laskennallisen korvauksen perusteista ja maksatuksesta (korvausasetus)
- Asetus 5: kotoutumisen edistämisen valtakunnalliseen tietovarantoon tallennettavista tiedoista (tietoasetus)
Lausunnot on pyydetty toimittamaan 14.8.2024 mennessä lausuntopalvelu.fi:ssä.
Edellä mainituilla asetuksilla valtioneuvosto täsmentää laissa kotoutumisen edistämisestä säädettyjä sisältöjä ja siten selkeyttää kunnille asetettuja velvoitteita. Vaikka asetusten taustamuistioissa asetusten taloudellisten ja muiden vaikutusten kuntiin arvioidaan olevan vähäisiä, on lausunnossa syytä nostaa esiin pienempien kuntien näkökulmaa kunnille asetettuihin velvoitteisiin nähden.
Esittelijä Kunnanjohtaja Kurula Timo
Päätösehdotus Kittilän kunta esittää lausuntonaan seuraavaa:
Lakiin ja asetuksiin kirjattu omakielisyys- vaatimus voi tuoda haasteita kieltä osaavien opettajien ja tulkkien rajallisen määrän ja fyysisen sijoittumisen seurauksena. Tämän vuoksi olisi tärkeää, että kunnilla olisi käytettävissään valtion tuottamaa ja sisältötarkastamaa kirjallista ja audiovisuaalista materiaalia, jota voisi asiakaskohtaamisissa hyödyntää. Lisäksi on tärkeää, että kuntien ja työllisyysalueiden välistä yhteistyötä ja mahdollisten yhteispalvelujen järjestämistä tuetaan valtiojohtoisilla valtakunnallisilla yhteistyöverkostoilla.
Mahdollisessa valtion tuottamassa kirjallisessa ja audiovisuaalisessa materiaalissa olisi tärkeää huomioida Suomen alueelliset eroavaisuudet ja erityisyydet. Työperäisen maahanmuuton huomioiminen materiaaleissa on välttämätöntä ja materiaalien olisi tärkeää olla helposti myös omatoimisen kotoutujan saatavilla.
Valtionkorvauksissa olisi tärkeää huomioida lainsäätäjän asettaman omakielisyys-vaatimuksen seurauksena syntyvä kustannusten kasvu erityisesti niillä alueilla, joilla kieltä osaavia opettajia tai tulkkeja ei ole saatavilla ilman matka- ja majoituskuluja. Kokonaisuudessaan lainsäädäntöuudistusten seurauksena kuntien velvoitteet kotoutumispalveluiden järjestämisestä kasvavat olennaisesti. Lainsäädäntövelvoitteiden kasvaessa myös korvauksien olisi perusteltua kasvaa.
Valtioneuvoston asetuksien täsmennykset vastaavat hyvin kotoutumisen verkostoissa esille nousseisiin kysymyksiin, käytyyn keskusteluun ja ovat siten hyvin tarpeellisia palvelusuunnittelussa.
Päätös Inkeri Yritys poistui kokouksesta klo 16.17.
Esitys hyväksyttiin.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |