RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynasty10.kittila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynasty10.kittila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanvaltuusto
Pöytäkirja 30.09.2024/Pykälä 77
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Liite 16 | Toteutumavertailu, Investoinnit 1-6/2024 | |
Liite 17 | Toteutumavertailu, Tuloslaskelma lautakunnittain 1-6/2024 |
Talouden toteuma 1-6/2024
Khall 10.09.2024 § 310
Valmistelija Vs. controller Marja Medina, puh 040 672 4257
Kittilän kunnan hallintosäännön (9 luku, 77§) mukaan toimielimet seuraavat talousarvion toteutumista ja raportoivat toteutumisesta valtuustolle neljännesvuosittain.
Talousosasto on laatinut liitteenä olevat laskelmat talousarvion toteutumisesta tammi-kesäkuun 2024 ajalta. Laskelmissa on tarkasteltu talousarvion toteutumista tuotto- ja kululajeittain sekä hallintokunnittain. Niissä on huomioitu ulkoiset erät, ei kunnan sisäisiä tuottoja ja kuluja. Käyttöprosentin tulisi olla n. 50% kesäkuun lopussa, jos kulut ja tuotot toteutuvat tasaisella tahdilla.
Talouden toteuma suhteessa talousarvioon
Toimintatuotot
Kunnan toimintatuottojen toteuma on 49,7 %.
Tonttien myynnin osalta toteuma tammi-kesäkuussa on 670.000 euroa. Maankäyttösopimusten mukaisten maksujen tuloutuksia on talousarviossa koko vuodelle n. 1,1 miljoonaa euroa ja tuloutukset tehdään kirjanpitoon vasta vuoden vaihteessa sen mukaisesti, kuinka niihin liittyvät investoinnit ovat toteutuneet.
Toimintakulut
Kunnan toimintakulujen toteuma on 51,3 %
Kuluerittäin toteumaprosentit ovat seuraavat:
Henkilöstökulut 51 %
Palvelujen ostot 49 %
Aineet ja tarvikkeet 52 %
Avustukset 51 %
Muut toimintakulut 70 %
Muiden toimintakulujen korkea toteumaprosentti johtuu muun muassa siitä, että vuokrakulut ovat olleet ennakoitua suuremmat ja yläkoulun väistötilan tilavuokraa ei osattu ennakoida talousarviovalmistelun yhteydessä.
Tammi-kesäkuun henkilöstökulujen määrää kasvattaa kesäkuussa maksetut lomarahat, jotka talousarviossa jaksottuvat tasaisesti koko vuodelle.
Verotulot ja valtionosuudet
Verotulojen toteuma on 39 %.
Kunnallisverojen toteuma on 5,8 miljoonaa euroa (50,3 %) ja yhteisöverojen toteuma 3,2 miljoonaa euroa (59,7 %). Kiinteistöveroja on tammi-kesäkuussa tilitetty 0,7 miljoonaa euroa (8,6 %) ja ne tilitetään pääosin vuoden toisella puoliskolla.
Valtionosuuksien toteuma on 49 %.
Rahoitustuotot ja -kulut
Rahoitustuottojen osalta toteuma on 4,3 miljoonaa euroa ja talousarvio on toteutunut kokonaan, koska Ounastähti kehittämiskuntayhtymän ylijäämän palautus (3,6 miljoonaa euroa) ja Rovakaira Oy:n (0,4 miljoonaa euroa) ja Oy Levi Ski Resort Ltd:n (0,3 miljoonaa euroa) osingot maksettiin keväällä 2024.
Korkokulujen toteuma on vain 16 %, koska uusia lainoja ei ole nostettu tammi-kesäkuun aikana lainkaan.
Vuosikate, poistot ja tilikauden ylijäämä
Vuosikate on 4,8 miljoonaa euroa (41 %), poistojen määrä 1,8 miljoonaa euroa (41 %) ja tilikauden ylijäämä on tammi-kesäkuussa 3.384.451,01 euroa.
Investointien toteuma ja lainojen määrä
Investointimenojen toteuma tammi-kesäkuussa on n. 5,7 miljoonaa euroa, josta koulukeskuksen rakentamisen osuus on 2,6 miljoonaa euroa. Kunnan lainamäärä oli kesäkuun lopussa 3,8 miljoonaa euroa, eli 572 euroa asukasta kohden.
Liitteinä ovat kunnan tuloslaskelma ja lautakuntien tuloslaskelmat sekä erittely investoinneista.
Riskienhallinnan havainnot
Riskienhallinnan vuosikellon mukaisesti puolivuosikatsauksessa todetaan riskienhallintaan liittyvät havainnot.
Talousarviota laadittaessa on todettu yhdeksi riskiksi henkilöstöön liittyvät asiat. Alkuvuoden aikana on ollut haasteita osaavan työvoiman saannissa esim. varhaiskasvatukseen ja tämä korostaa rekrytointiprosessin onnistumisen tärkeyttä ja asuntopulan lievittämistä. Rekrytoinneissa on kuitenkin vielä onnistuttu kohtuullisen hyvin. Tiedossa on lähivuosina suhteellisen paljon eläköitymisiä, joihin pyritään valmistautumaan hyvissä ajoin. Riskien toteutumisen välttämiseksi kunta tulee painottamaan sitä, että henkilöstöhallinnossa on riittävästi resursseja.
Koulukeskusinvestointi on kunnan kannalta iso ja todettu riskienhallinnan kannalta tärkeäksi kohteeksi. Sen osalta tiedossa oleva viivästymä ei aiheuttanut ylivoimaisia vaikeuksia vaan tilat on saatu käyttöön ennen lukukauden alkua. Investoinnin rahoituksen osalta taloudellinen loppuselvitys on tehty ja sen seuranta on tärkeää riskien hallitsemiseksi.
Talousarviossa on todettu, että TE24-uudistuksen edetessä Kittilän kunnan vastuukuntarooli mahdollistaa uudistuksen riskien ennakointia. Kysymykset uudistuksen valmistelun etenemisestä ovat toteutuneet ennakoidusti ja päätöksenteko siihen liittyen on ollut sujuvaa.
Hyvinvointialueen toiminnan aloittamisen yhteydessä on ollut haasteita, mutta tässä vaiheessa ei ole nähtävissä riskinhallinnan mielessä hälyttävää asiassa. Yhteistyön uskotaan paranevan ajan edetessä ja vakiintuvan. Vuoden 2024 talousarvion yhteyteen on kirjattu, että hyvinvointialueiden kertyneillä alijäämillä voi olla heijastuksia valtionosuuksiin vaikuttavana tekijänä suunnitelmakaudella 2024-2026. Asiaa seurataan.
Esittelijä Kunnanjohtaja Kurula Timo
Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää merkitä tiedoksi talousarvion toteuman ajalta 1.1.-30.6.2024 ja saattaa sen edelleen tiedoksi kunnanvaltuustolle.
Päätös Kokoustauko pidettiin klo 12.53-13.03.
Vs. controller Marja Medina oli paikalla selostamassa tätä asiaa ja esityslistan asiaa nro 12 (§ 315) klo 13.03-13.32.
Kunnanjohtajan esitys hyväksyttiin.
Kvalt 30.09.2024 § 77
171/02.02.02/2024
Esittelijä Puheenjohtaja
Päätösehdotus Kunnanhallitus 10.9.2024 § 310 esittää kunnanvaltuustolle tiedoksi talousarvion toteuman ajalta 1.1.-30.6.2024.
Päätös Vs. controller Marja Medina selosti asiaa klo 15.29-15.33.
Merkittiin tiedoksi talousarvion toteuma ajalta 1.1.-30.6.2024.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |