Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kittilän kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynasty10.kittila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynasty10.kittila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 29.10.2024/Pykälä 393



 

Paikallisen järjestelyerän ja kehittämisohjelmaerän jakaminen 1.6.2024/KVTES Liite 9 hinnoittelun ulkopuoliset

 

Khall 29.10.2024 § 393  

72/01.00.01/2024  

 

Valmistelija Henkilöstöasiantuntija Minna Vesterinen, puh. 040 545 5793

 

Kunnallisen yleisen työ- ja virkaehtosopimuksen mukaan paikallinen järjtestelyerä 1.6.2024 muodostuu 0,33 %:n suuruisesta verrokkialojen vaikutuksesta paikalliseen erään ja 0,4 %:n paikallisesta järjestelyerästä sekä 1,0 %:n paikallisesta kehittämisohjelmaerästä.  Erien suuruus on laskettu mahdollisimman tavanomaiselta kuukaudelta ja työnantaja on laskenut jaettavat summat maaliskuun 2024 palkkasummasta.

 

Paikallista järjestelyerää kohdennettaessa ensisijaisia tavoitteita ovat paikallisten palkkausjärjestelmien edelleen kehittäminen, paikallisten palkkausepäkohtien korjaaminen sekä tuloksellisuutta edistävien toimintojen ja tehtävien uudelleenjärjestelyjen tukeminen. Samalla huolehditaan siitä, että johto- ja esimiesasemassa sekä muiden palkkahinnoittelun ulkopuolella olevien palkkaus on oikeassa suhteessa heidän alaistensa tai verrokkiryhmien palkkaan nähden.

 

Paikallisen järjestelyerän kohdentamisessa työnantaja ottaa huomioon, että paikallisen järjestelyerän käyttö jakaantuu mahdollisimman tasapuolisesti liitteiden palkkasummat huomioiden eri palkkahinnoitteluliitteiden välillä. Palkkahinnoittelun ulkopuoliset muodostavat tässä tarkastelussa oman ryhmänsä. Paikallinen järjestelyerä käytetään tehtäväkohtaisten palkkojen korotuksiin ja/tai henkilökohtaisiin lisiin tai vastaaviin korotuksiin. Paikallisen järjestelyerän suuruus lasketaan tämän sopimuksen piiriin kuuluvien palkkasummasta mahdollisimman tavanomaiselta kuukaudelta.

 

KVTESin luvun II Palkkaus 8 §:n 1 mom:

"8 § Palkkahinnoittelun ulkopuoliset viranhaltijat/työntekijät

1 mom.

Jollei palkkahinnoittelusta löydy tehtävään sopivaa palkkahinnoittelukohtaa, toimivaltainen viranomainen päättää tehtäväkohtaisesta palkasta ottaen huomioon tehtävien vaativuus ja sellaiset palkkahinnoittelukohdat, joita voidaan tehtävien luonteen vuoksi käyttää apuna tehtäväkohtaista palkkaa määrättäessä."

 

Palkkausluvun 17 §

"17 § Työnantajan edustajan palkka

Sen estämättä, mitä tässä sopimuksessa muutoin on määrätty, kunnan/kuntayhtymän asianomainen viranomainen voi harkintansa mukaan päättää työnantajaa edustavien viranhaltijoiden/työntekijöiden palkasta ja sen määräytymisperusteesta. Työntekijöiden osalta tämä edellyttää, että työnantajan oikeudesta määrätä palkasta on sovittu työsopimuksessa.

 

Työnantajan edustajaksi katsotaan viranhaltija/työntekijä, joka vastaa kunnan/kuntayhtymän tai sen merkittävän osan johtamisesta ja kehittämisestä. Esim. kunnan/kuntayhtymän ylin johto katsotaan tällaisiksi työnantajan edustajiksi.

 

Työnantajan edustajia ovat mm. johtavassa asemassa oleva viranhaltija/työntekijä, joka vastaa suuresta hallinnonalasta ja sen kehittämisestä samoin sellainen, jonka tehtävänä on vastata kunnan/kuntayhtymän yleisestä hallinnosta, taloudesta tai suunnittelusta ja niiden kehittämisestä sekä henkilöstöjohtaja, -päällikkö tai vastaavassa asemassa oleva viranhaltija/työntekijä.

 

Edellä tarkoitetun viranhaltijan/työntekijän kuulumisen tämän pykälän piiriin ratkaisee tarvittaessa Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT."

 

Kittilän kunnanhallituksen 16.4.2019 hyväksymässä kunnan palkkausjärjetelmässä todetaan mm. seuraavaa:

"Palkkasummaakin tärkeämmäksi henkilöstö kokee palkkausjärjestelmän oikeudenmukaisuuden ja yhtenäisten periaatteiden noudattamisen. Työnantajan vastuulla on, että sen käyttämä palkkausjärjestelmä on oikeudenmukainen ja yhdenmukainen kaikille. Tarkoituksenmukaista on sovittaa palkkausjärjestelmä osaksi kunnan johtamisjärjestelmää ja strategian jalkauttamista. Palkkauksen avoimuudella ja koetulla oikeudenmukaisuudella on yhteys palkkatyytyväisyyteen ja työhyvinvointiin."

 

Kittilän kunnassa KVTESin palkkahinnoittelun ulkopuolisiin ylimmän johdon edustajiin kuuluvat kunnanjohtaja, hallintojohtaja, controller, elinkeinojohtaja, sivistystoimenjohtaja, ja tekninen johtaja. Näihin liittyen jaettava summa on 1.6.2024 lukien 919,79 euroa, josta muiden hinnoittelemattomien palkantarkistuksiin käytetyn summan jälkeen jakamatta on 739,79 euroa. Tätä 739,79 euron summaa voidaan käyttää edellä mainittujen virkanimikkeellä olevien palkantarkistukseen.

 

Kunnan hallintosäännön 160 §:n mukaan toimielin voi erityisestä syystä päättää, että asia käsitellään puheenjohtajan selostuksen pohjalta ilman viranhaltijan esittelyä. Toimielin voi tällöin päättää, että puheenjohtajan ehdotus on käsittelyn pohjana eikä vaadi kannatusta.

Erityinen syy käsitellä asia puheenjohtajan selostuksen pohjalta on, että sekä esittelijä että hänen sijaisekseen määrätty ovat esteellisiä asiassa.

 

Esittelijä Puheenjohtaja

 

Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää, että asia käsitellään puheenjohtajan selostuksen pohjalta ja että puheenjohtajan ehdotus on käsittelyn pohjana eikä vaadi kannatusta.
Kyseinen 739,79 euron summa jaetaan liitteen mukaisesti 1.6.2024 alkaen kunnanjohtajan, hallintojohtajan, controllerin, elinkeinojohtajan, sivistystoimenjohtajan ja teknisen johtajan kesken heidän palkkojensa suhteessa. Sijaisuuden ajalta järjestelyerä maksetaan sijaisuutta hoitavalle viranhaltijalle. Kunnanhallitus päättää hyväksyä ehdotuksen.

 

Päätös Kunnanjohtaja Timo Kurula ja vs. hallintojohtaja Katja Kaunismaa ilmoittivat olevansa esteellisiä (hallintolaki 28.1 § kohta 1, asiassa asianosainen) eivätkä osallistuneet asian käsittelyyn eivätkä päätöksentekoon (poissa kokouksesta klo 17.06-17.08)

Puheenjohtaja Pekka Rajala toimi pöytäkirjanpitäjänä tämän asian ajan.

Esitys hyväksyttiin yksimielisesti.