RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynasty10.kittila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynasty10.kittila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanhallitus
Esityslista 26.11.2024/Asianro 3
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
Talousarvio ja -suunnitelma 2025-2027
Khall 26.11.2024
239/02.02.00/2024
Valmistelija Controller Tuija Lång puh. 040 6724 257
Tausta ja perusteet talousarvion ja -suunnitelman laadinnalle
Kuntalain 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä
hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen
huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion
hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä taloussuunnitelma
suunnitelmakaudeksi. Suunnitelmakausi kattaa vuodet 2025-2027.
Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat
kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan.
Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin
toiminnan ja talouden tavoitteet. Kunnan talousarvio ja taloussuunnitelma
on kuntastrategian toteuttamisen ja seurannan keskeinen väline.
Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Kunnan
taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa
tilinpäätöksen vahvistamisesta seuraavan vuoden alusta lukien. Kittilän
kunnalle on kertynyt taseeseen ylijäämää edellisiltä vuosilta vuoden 2023
loppuun mennessä noin 46,9 miljoonaa euroa, joten kuntalaissa mainittua
alijäämän kattamisvelvollisuutta ei kunnalla tällä hetkellä ole.
Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.
Kittilän kunnan talousarvioprosessin eteneminen ja tilanne
Kittilän kunnanhallitus on antanut talousarvion ja -suunnitelman laadintaohjeet kokouksessaan 25.6.2024 (§ 242). Valtuuston talousarvioseminaari on pidetty 9.9.2024. Toimialat ovat laatineet talousarvionsa ja -suunnitelmansa ja ne on käsitelty ao. lautakuntien ja Kideven johtokunnan kokouksissa. Talousarvio ja -suunnitelmaesitys on käsitelty yhteistoimintaelimen kokouksessa 21.11.2024 § 33.
Kunnanhallituksen kokouksessa 26.11. esitellään talousarvioesitys ja laadinnan tilanne. Tässä vaiheessa kunnanjohtaja ei ole tehnyt vielä muutoksia lautakuntien päättämiin talousarvioesityksiin.
Kunnanhallitus päättää kokouksessaan 10.12.2024 talousarvioesityksestä. Kunnanvaltuusto päättää lopullisesta talousarviosta ja -suunnitelmasta 18.12.2024.
Talousarvioesityksen pääkohdat tämän hetken valmistelun tilanteessa
Talousarvioesityksen pääkohdat ovat tällä hetkellä seuraavat vuodelle 2025:
| Milj.euroa | Muutos-% vrt.TA2024 (Huom! ei sis.KV 18.11.2024 lisämäärärahoja 0,9 milj.euroa) |
Toimintatuotot | 11,2 | 47,1 |
Toimintakulut | 44,6 | 21,5 |
Toimintakate | 33,4 | -14,7 |
Vuosikate | 8,7 | -26,3 |
Tilikauden ylijäämä | 5,2 |
|
Nettoinvestoinnit | 25,1 |
|
Lainakannan nettokasvu | 16,5 |
|
Laina/asukas 31.12.2025 | 2862 |
|
Toimintakulut kasvavat yhteensä noin 6,8 milj.euroa verrattuna kuluvan vuoden talousarvioon eli 18,6%. (Luvussa ei ole huomioitu valtuuston 18.11.2024 myöntämiä lisämäärärahoja 0,9 milj.euroa.)
Toimintakulut ovat kululajeittain seuraavat (ulkoiset erät):
| Milj.euroa | Muutos-% vrt.TA2024 (Huom! ei sis.KV 18.11.2024 lisämäärärahoja 0,9 milj.euroa) |
Henkilöstökulut | 24,5 | 16,4 |
Palvelujen ostot | 11,4 | 22,8 |
Aineet ja tarvikkeet | 4,0 | 7,0 |
Avustukset | 3,2 | 96,4 |
Muut toimintakulut | 1,4 | 50,9 |
Toimintakulut yhteensä | 44,6 | 21,5 |
Tunturi-Lapin ja Pellon työllisyysalueen toimintakulut talousarvioesityksessä ovat 2,7 milj.euroa mikä luonnollisesti kasvattaa kunnan toimintakulujen määrää vuoteen 2024 verrattuna. Kittilän isäntäkuntana veloittaa kuluja muilta alueen kunnilta ja kuntaan jäävä nettotoimintakulujen määrä on 1,0 milj.euroa.
Kunnan verotulojen arvioidaan kasvavan noin 2,8 milj.euroa vuoden 2024 talousarvioon verrattuna. Uutena verotulolajina vuonna 2025 on kaivosmineraalivero, jota arvioidaan kertyvän 2,5 milj. euroa.
Valtionosuuksien arvioidaan kasvavan noin 0,7 milj.euroa kuluvan vuoden talousarvioon verrattuna. Kasvu aiheutuu pääosin työllisyyspalvelujen siirrosta valtiolta kuntien vastuulle 1.1.2025 lähtien.
Nettorahoitustuottojen määrä pienenee pääosin sen vuoksi, että Ounastähti Kehittämiskuntayhtymän maksamien ylijäämän palausten määrä pienenee noin 1,1 miljoonaan.
Koululautakunta, hyvinvointilautakunta sekä kunnanhallituksen alainen toiminta ylittivät selkeästi talousarvion laadinnalle kunnanhallituksen talousarvio-ohjeessa asetetut raamit eli toimintakatetavoitteet.
Esittelijä Kunnanjohtaja Kurula Timo
Päätösehdotus 1) Kunnanhallitus kuulee kunnanjohtajan, toimialajohtajien ja työllisyysaluejohtajan esittelyt vuoden 2025 talousarvioesityksestä
2) Kunnanhallitus päättää merkitä tiedoksi kunnanjohtajan talousarvioesityksen ja jatkaa talousarvion ja -suunnitelman käsittelyä kunnanhallituksen kokouksessa 10.12.2024.
Päätös
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |