Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kittilän kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynasty10.kittila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynasty10.kittila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Esityslista 26.11.2024/Asianro 3


 

Talousarvio ja -suunnitelma 2025-2027

 

Khall 26.11.2024     

239/02.02.00/2024  

 

 

Valmistelija Controller Tuija Lång puh. 040 6724 257

 

Tausta ja perusteet talousarvion ja -suunnitelman laadinnalle

 

Kuntalain 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä

hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen

huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion

hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä taloussuunnitelma

suunnitelmakaudeksi. Suunnitelmakausi kattaa vuodet 2025-2027.

 

Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat

kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan.

Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin

toiminnan ja talouden tavoitteet. Kunnan talousarvio ja taloussuunnitelma

on kuntastrategian toteuttamisen ja seurannan keskeinen väline.

 

Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Kunnan

taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa

tilinpäätöksen vahvistamisesta seuraavan vuoden alusta lukien. Kittilän

kunnalle on kertynyt taseeseen ylijäämää edellisiltä vuosilta vuoden 2023

loppuun mennessä noin 46,9 miljoonaa euroa, joten kuntalaissa mainittua

alijäämän kattamisvelvollisuutta ei kunnalla tällä hetkellä ole.

 

Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.

 

Kittilän kunnan talousarvioprosessin eteneminen ja tilanne

 

Kittilän kunnanhallitus on antanut talousarvion ja -suunnitelman laadintaohjeet kokouksessaan 25.6.2024 (§ 242). Valtuuston talousarvioseminaari on pidetty 9.9.2024. Toimialat ovat laatineet talousarvionsa ja -suunnitelmansa ja ne on käsitelty ao. lautakuntien ja Kideven johtokunnan kokouksissa. Talousarvio ja -suunnitelmaesitys on käsitelty yhteistoimintaelimen kokouksessa 21.11.2024 § 33.

 

Kunnanhallituksen kokouksessa 26.11. esitellään talousarvioesitys ja laadinnan tilanne. Tässä vaiheessa kunnanjohtaja ei ole tehnyt vielä muutoksia lautakuntien päättämiin talousarvioesityksiin.

 

Kunnanhallitus päättää kokouksessaan 10.12.2024 talousarvioesityksestä. Kunnanvaltuusto päättää lopullisesta talousarviosta ja -suunnitelmasta 18.12.2024.

 

Talousarvioesityksen pääkohdat tämän hetken valmistelun tilanteessa

 

Talousarvioesityksen pääkohdat ovat tällä hetkellä seuraavat vuodelle 2025:

 

 

Milj.euroa

Muutos-% vrt.TA2024 (Huom! ei sis.KV 18.11.2024 lisämäärärahoja 0,9 milj.euroa)

Toimintatuotot

11,2

47,1

Toimintakulut

44,6

21,5

Toimintakate

33,4

-14,7

Vuosikate

8,7

-26,3

Tilikauden ylijäämä

5,2

 

Nettoinvestoinnit

25,1

 

Lainakannan nettokasvu

16,5

 

Laina/asukas 31.12.2025

2862

 

 

Toimintakulut kasvavat yhteensä noin 6,8 milj.euroa verrattuna kuluvan vuoden talousarvioon eli 18,6%. (Luvussa ei ole huomioitu valtuuston 18.11.2024 myöntämiä lisämäärärahoja 0,9 milj.euroa.)

 

Toimintakulut ovat kululajeittain seuraavat (ulkoiset erät):

 

 

Milj.euroa

Muutos-% vrt.TA2024 (Huom! ei sis.KV 18.11.2024 lisämäärärahoja 0,9 milj.euroa)

Henkilöstökulut

24,5

16,4

Palvelujen ostot

11,4

22,8

Aineet ja tarvikkeet

4,0

7,0

Avustukset

3,2

96,4

Muut toimintakulut

1,4

50,9

Toimintakulut yhteensä

44,6

21,5

 

Tunturi-Lapin ja Pellon työllisyysalueen toimintakulut talousarvioesityksessä ovat 2,7 milj.euroa mikä luonnollisesti kasvattaa kunnan toimintakulujen määrää vuoteen 2024 verrattuna. Kittilän isäntäkuntana veloittaa kuluja muilta alueen kunnilta ja kuntaan jäävä nettotoimintakulujen määrä on 1,0 milj.euroa.

 

Kunnan verotulojen arvioidaan kasvavan noin 2,8 milj.euroa vuoden 2024 talousarvioon verrattuna. Uutena verotulolajina vuonna 2025 on kaivosmineraalivero, jota arvioidaan kertyvän 2,5 milj. euroa.

 

Valtionosuuksien arvioidaan kasvavan noin 0,7 milj.euroa kuluvan vuoden talousarvioon verrattuna. Kasvu aiheutuu pääosin työllisyyspalvelujen siirrosta valtiolta kuntien vastuulle 1.1.2025 lähtien.

 

Nettorahoitustuottojen määrä pienenee pääosin sen vuoksi, että Ounastähti Kehittämiskuntayhtymän maksamien ylijäämän palausten määrä pienenee noin 1,1 miljoonaan.

 

Koululautakunta, hyvinvointilautakunta sekä kunnanhallituksen alainen toiminta ylittivät selkeästi talousarvion laadinnalle kunnanhallituksen talousarvio-ohjeessa asetetut raamit eli toimintakatetavoitteet.

 

Esittelijä Kunnanjohtaja Kurula Timo

 

Päätösehdotus 1) Kunnanhallitus kuulee kunnanjohtajan, toimialajohtajien ja työllisyysaluejohtajan esittelyt vuoden 2025 talousarvioesityksestä
2) Kunnanhallitus päättää  merkitä tiedoksi kunnanjohtajan talousarvioesityksen ja jatkaa talousarvion ja -suunnitelman käsittelyä kunnanhallituksen kokouksessa 10.12.2024.

 

Päätös