Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kittilän kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynasty10.kittila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynasty10.kittila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanvaltuusto
Pöytäkirja 18.11.2024/Pykälä 107



 

Maksuperusteet Tunturi-Lapin ja Pellon työllisyysalueen valmistekuluista

 

Khall 12.11.2024 § 420 

 

 

 

Valmistelija Työllisyysaluejohtaja Tero Hyttinen, vs. hallintojohtaja Katja Kaunismaa

 

Kittilä, Muonio, Enontekiö, Kolari ja Pello ovat yhteisellä sopimuksella sopineet Tunturi-Lapin ja Pellon työllisyysalueesta, jolle valtioneuvosto on antanut poikkeusluvan. Työllisyysalueen toiminta järjestetään vastuukuntamallilla ja vastuukuntana toimii Kittilän kunta. Kittilän kunta vastaa myös valmistelukustannuksista tositteellisten kulujen sekä työllisyysalueen valmistelusta vastaavan työntekijän osalta.

 

Sopimus yhteisestä toimielimestä julkisten työvoimapalveluiden järjestämiseksi kohdassa 20. on sovittu muutoskustannusten jakamisesta. Sen mukaisesti valmistelun toteutuvat nettokustannukset (vuoden 2024 loppuun asti) veloitetaan sopijakunnilta sopimuksen kohdan 9. Talouden järjestäminen ja kustannusjako mukaan - kustannuksista 50 % kohdennetaan sopijakuntien 18 - 64-vuotiaiden suhteellisten osuuksien perusteella ja 50 % sopijakuntien työttömien (laaja käsite) suhteellisten osuuksien perusteella. Em. määrät perustuvat valtiovarainministeriön vahvistamiin kuntien peruspalveluiden valtionosuuden laskentatekijöihin.

 

Sopimuksen mukainen muutoskustannusten jakaminen johtaa siihen, että Kittilän kunnan osuus Työllisyysalueen valmistelukustannuksista on suurempi kuin sen Työ- ja elinkeinoministeriöltä saama muutostuki. Lähtökohtaisesti muutostuki on tarkoitettu aiheutuneiden muutoskustannusten kattamiseen.

 

Valtiolta (TEM) saatava muutostuki määräytyy eri perusteella (kiinteä osa 44 000 € sekä muuttuvana osana 7,68 € työvoimaan vuonna 2022 lopussa kuulunutta henkilöä kohden pyöristettynä 1 000 euron tarkkuuteen kuntaa kohden) kuin laskennallinen valtionapu.

 

TEMin käyttämä muutostuen maksuperuste ei ole ollut tiedossa, kun viime vuonna valmisteltiin Sopimusta yhteisestä toimielimestä julkisten palveluiden järjestämiseksi. Lähtökohtaisesti nähtiin, että muutostuen tulee kohdentua tosiasiallisesti syntyneisiin muutoskustannuksiin, joihin se on myös valtion taholta tarkoitettu tulevan.

 

Liitteenä taulukko, josta ilmenevät eri maksuperusteilla toteutuvat kulukorvausvaihtoehdot.

 

Esittelijä Kunnanjohtaja Kurula Timo

 

Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää esittää kunnanvaltuustolle, että toteutuvat Tunturi-Lapin ja Pellon työllisyysalueen valmistelun nettokustannukset jaetaan kuntien kesken muutostuen jakautumisen suhteessa.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän asian osalta kokouksessa.

 

Päätös Khall 12.11.2024 §:n 396 kohdalla kunnanvaltuuston kokoukseen 18.11. jatkokäsittelyyn lähetettävät esityslistan asiat nro 20-31 (§:t 415-426) ja lisälistan asia nro 32 (§ 427) päätettiin käsitellä kokouksessa esityslistan asian nro 2 (§ 397) jälkeen.

Tunturi-Lapin ja Pellon työllisyysalueen johtaja Tero Hyttinen selosti asiaa klo 12.44-13.03.

Kunnanjohtajan esitys hyväksyttiin.
                                                   
Pöytäkirja tarkastettiin tämän asian osalta kokouksessa.

Tämän asian käsittelyn jälkeen pidettiin kokoustauko klo 13.04-13.33.
Tauon aikana BDO:n Heikki Mustonen esitteli asiaa nro 32 (§ 427) klo 13.05-13.23.

 

 

Kvalt 18.11.2024 § 107  

569/02.05.00/2024  

 

 

Esittelijä Puheenjohtaja

 

Päätösehdotus Kunnanhallitus 12.11.2024 § 420 esittää kunnanvaltuustolle, että toteutuvat Tunturi-Lapin ja Pellon työllisyysalueen valmistelun nettokustannukset jaetaan kuntien kesken muutostuen jakautumisen suhteessa.

 

Päätös Esitys hyväksyttiin.