RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynasty10.kittila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynasty10.kittila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanvaltuusto
Pöytäkirja 18.11.2024/Pykälä 101
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Lainan myöntäminen Kittilän ja Levin Vuokratilat Oy:lle asuntojen ostamista varten As. Oy Loukisesta
Khall 29.10.2024 § 381
Valmistelija Kunnanjohtaja Timo Kurula, vs.hallintojohtaja Katja Kaunismaa.
Aalto Construction Oy rakentaa Kittilän kunnan kirkonkylällä, ns. Teletalon alueella osoitteessa Rantatie 5, kerrostalokohdetta Asunto Oy Loukista. Rantatielle nousee suunnitelmien mukaan useita rakennuskiinteistöjä.
Kittilän kunta on esiselvittänyt ulkopuolisella taholla ns. AKA-arvion pohjalta arvion kyseisen Asunto Oy Loukisen huoneistojen hinnasta. Menettelyllä on varmistuttu, ettei kunta tule maksamaan peiteltyä tukea kohteelle. Etukäteen selvittämällä on mahdollista varmistua, ettei makseta lopullisessa kaupassa sellaisia hintoja, jotka ovat ylihintaisia tai alihintaisia. Kyseinen selvitys on tehty.
Päätöksenteon kohteena on 12 kappaletta huoneistoja Asunto Oy Loukisesta osoitteessa Rantatie 5.
Lainan myöntäminen:
Käytännössä Kittilän kunnalla on ollut kaksi varteenotettavaa mahdollisuutta asuntojen hankinnassa: 1) asunnot hankitaan suoraan kunnan omistukseen, 2) perustetaan uusi yhtiö asunto-osakkeiden ostoa varten, mihin on päädytty perustamalla Kittilän ja Levin Vuokratilat Oy.
Kuntalain 128 §:n mukaan kunnan toimiessa kuntalain 127 §:ssä tarkoitetuissa tapauksissa kilpailutilanteessa markkinoilla sen on hinnoiteltava toimintansa markkinaperusteisesti. Lähtökohtaisesti on selvitetty ostettavien asuntojen arvo markkinoilla ulkopuoliselle. Asuntoja tullaan vuokraamaan yhtiön kautta.
Asuntojen hankkimista ja ostamista varten on perustettu markkinoilla toimiva kiinteistöyhtiö, jonka Kittilän kunta omistaa 100 prosenttisesti. Yhtiön rahoituksessa kunnalla on muutamia reunaehtoja. Kuten valtiontukisäännösten noudattaminen.
Kunta voi myöntää yhtiölle lainaa, mutta laina, takaus tai vakuus ei saa vaarantaa kunnan kykyä vastata sille laissa säädetyistä tehtävistä kuntalain 129 §:n mukaan. Toisin sanoen se ei saa muodostaa merkittävää taloudellista riskiä. Lainan korko ja ehdot tulee olla markkinaehtoisia nykyinen yleinen korkotaso huomioiden. Vakuutena toimisi käytännössä yhtiön omistama kiinteistöomaisuus sellaisenaan. Lainan antoon vaikuttaa merkittävästi yhtiön kyky ja mahdollisuus maksaa laina takaisin.
Takauksessa on huomioitava valtiontukisääntely, joten takaus saa olla enintään 80 prosenttia lainan pääomasta, jottei se sisällä valtiontukea. Takaukselle tulee olla vastavakuus ja takaukselle tulee periä markkinaehtoinen takausprovisio.
Kunta voi myöntää takauksen tai muun vakuuden kilpailutilanteessa markkinoilla toimivan yhteisön velasta tai muusta sitoumuksesta ainoastaan, jos yhtiö kuuluu kuntakonserniin tai se on kuntien tai kuntien ja valtion yhteismääräyksessä. Ehto täyttyy.
Pääomasijoitus tarkoittaa yhtiön rahoitusta pääomalainalla tai pääomasijoituksella, joka testataan markkinataloustoimijatestillä. Testin tulee osoittaa, että yksityinen voittoa tavoittelava toimija olisi tehnyt vastaavan sijoituksen. Käytännössä tämä osoitetaan liiketoimintasuunnitelmalla.
Tytäryhteisöjen toiminnan lainoittamiseen sisältyviä riskejä pienentää se, että tytäryhteisöt ovat kunnan omistajaohjauksen ja konsernivalvonnan alla ja velvollisia noudattamaan toiminnassaan kunnan konserniohjetta ja kunnan antamaa konserniohjausta. Tärkeintä on, ettei kunnan lakisääteisten tehtävien suorittaminen vaarannu, mikäli kunta antaa lainan Kittilän ja Levin Vuokratilat Oy:lle. Kittilän kunnan vuoden 2023 tilinpäätöksessä kertynyt kunnan oma ylijäämä oli yli 46 miljoonaa euroa taseessaan ja koko kuntakonsernin kertyneet ylijäämät 98,6 miljoonaa euroa. Konsernin omavaraisuusaste oli 65,7 % vuoden 2023 lopussa. Asukaskohtainen lainan määrä 674 euroa vuoden 2023 lopussa. Kittilän kunnan rahoitusasema ei ole heikentynyt vuoden 2024 aikana. Kittilän kunta voi tehdä pitkäaikaisia sijoituksia kiinteään omaisuuteen ja antaa myös pääomalainaa yhtiölle. Kunnassa on ollut pitkään asuntopula ja asuntojen tarjonnalla voidaan vaikuttaa tilanteeseen, koska asuntojen tarjonta myös madaltaa kynnystä työn vastaanottamiseen.
Kittilän kunnan vuoden 2024 talouarvion investointiosassa menokohdassa 9100 kunnanhallituksen varaus osakkeisiin on varattu määräraha nyt kyseessä olevien huoneistojen hankintaan. Kunta on varmistanut etukäteen selvittämällä ulkopuoliselle taholle huoneistojen arvon, ettei makseta peiteltyä tukea kohteelle, eikä ylihintaa tai alihintaa.
Edellisen lisäksi kunnan antaessa lainan yhtiölle, lainaehtojen voidaan katsoa olevan markkinaehtoisia, kun lainalta perittävä korko on korkeampi kuin Euroopan komission tiedonannossa viite- ja diskonttokorkojen määrittämisessä sovellettavan menetelmän tarkistamisesta (2008/C14/02) on määritelty. Lainalta perittävän korkotason ollessa tiedonannossa määritelty tuen määrän korkotaso tai korkeampi voidaan koron katsoa olevan markkinaehtoinen, jolloin järjestelyyn ei sisälly valtiontueksi katsottavaa taloudellista etua. Lainalle on määritelty markkinaehtoinen korko.
Oheismateriaalina panttaussitoumusluonnos, velkakirjaluonnos ja lainanhoitokykylaskelma.
Esittelijä Kunnanjohtaja Kurula Timo
Päätösehdotus Kunnanhallitus esittää Kittilän kunnanvaltuustolle, että
1) Päätetään myöntää Kittilän ja Levin Vuokratilat Oy:lle 1 900 000 euron suuruinen laina oheisen velkakirjaluonnoksen mukaisin ehdoin. Laina myönnetään talousarvion kustannuspaikalta "Kunnanhallituksen varaus osakkeisiin 91000". Laina-aika on 25 vuotta ja lainan korko tulee olemaan markkinaehtoinen.
2) Päätetään hyväksyä ohessa oleva panttaussopimusluonnos, jolla kunta saa lainalle vakuuden.
3) Päätetään antaa omistaja-ohjausta, että myönnettävä laina on käytettävä As Oy Loukisen osakkeiden ostoon. Kiinnitetään huomiota kunnan mahdollisuuteen tehdä pitkäaikaisia sijoituksia kiinteään omaisuuteen ja antaa myös pääomalainaa yhtiölle vaarantamat Kittilän kunnan palveluita, koska kunnan taloustilanne järjestelyn sallii.
Päätös Esitys hyväksyttiin sillä lisäyksellä, että velkakirja päivitetään päätöksen mukaisesti.
Khall 12.11.2024 § 427
Valmistelija Kunnanjohtaja Timo Kurula puh. 040 595 7597, vs.hallintojohtaja Katja Kaunismaa puh. 0400 356 431
Kunnanhallitus on kokouksessaan 29.10.2024 § 381 päättänyt lainan myöntämisestä Kittilän ja Levin Vuokratilat Oy:lle asuntojen ostamista varten As. Oy Loukisesta.
Hallintolain 8 luku 50 §:ssä on säädetty päätöksessä olevan asiavirheen korjaamisesta. Sen mukaan viranomainen voi poistaa virheellisen päätöksen ja ratkaista asian uudelleen, jos asiaan on tullut sellaista uutta selvitystä, joka voi olennaisesti vaikuttaa päätökseen. Tässä tapauksessa on saatu uutta tietoa myönnettävän lainan koron määrittelyyn.
Käytännössä Kittilän kunnalla on ollut kaksi varteenotettavaa mahdollisuutta asuntojen hankinnassa: 1) asunnot hankitaan suoraan kunnan omistukseen, 2) perustetaan uusi yhtiö asunto-osakkeiden ostoa varten, mihin on päädytty perustamalla Kittilän ja Levin Vuokratilat Oy.
Kuntalain 128 §:n mukaan kunnan toimiessa kuntalain 127 §:ssä tarkoitetuissa tapauksissa kilpailutilanteessa markkinoilla sen on hinnoiteltava toimintansa markkinaperusteisesti. Lähtökohtaisesti on selvitetty ostettavien asuntojen arvo markkinoilla ulkopuoliselle. Asuntoja tullaan vuokraamaan yhtiön kautta.
Asuntojen hankkimista ja ostamista varten on perustettu markkinoilla toimiva kiinteistöyhtiö, jonka Kittilän kunta omistaa sataprosenttisesti. Yhtiön rahoituksessa kunnalla on muutamia reunaehtoja, kuten valtiontukisäännösten noudattaminen.
Kunta voi myöntää yhtiölle lainaa, mutta laina, takaus tai vakuus ei saa vaarantaa kunnan kykyä vastata sille laissa säädetyistä tehtävistä kuntalain 129 §:n mukaan. Toisin sanoen se ei saa muodostaa merkittävää taloudellista riskiä. Lainan korko ja ehdot tulee olla markkinaehtoisia nykyinen yleinen korkotaso huomioiden. Vakuutena toimisi käytännössä yhtiön omistama kiinteistöomaisuus sellaisenaan. Lainan antoon vaikuttaa merkittävästi yhtiön kyky ja mahdollisuus maksaa laina takaisin.
Takauksessa on huomioitava valtiontukisääntely, joten takaus saa olla enintään 80 prosenttia lainan pääomasta, jottei se sisällä valtiontukea. Takaukselle tulee olla vastavakuus ja takaukselle tulee periä markkinaehtoinen takausprovisio.
Kunta voi myöntää takauksen tai muun vakuuden kilpailutilanteessa markkinoilla toimivan yhteisön velasta tai muusta sitoumuksesta ainoastaan, jos yhtiö kuuluu kuntakonserniin tai se on kuntien tai kuntien ja valtion yhteismääräyksessä. Ehto täyttyy.
Pääomasijoitus tarkoittaa yhtiön rahoitusta pääomalainalla tai pääomasijoituksella, joka testataan markkinataloustoimijatestillä. Testin tulee osoittaa, että yksityinen voittoa tavoitteleva toimija olisi tehnyt vastaavan sijoituksen. Käytännössä tämä osoitetaan liiketoimintasuunnitelmalla.
Tytäryhteisöjen toiminnan lainoittamiseen sisältyviä riskejä pienentää se, että tytäryhteisöt ovat kunnan omistajaohjauksen ja konsernivalvonnan alla ja velvollisia noudattamaan toiminnassaan kunnan konserniohjetta ja kunnan antamaa konserniohjausta. Tärkeintä on, ettei kunnan lakisääteisten tehtävien suorittaminen vaarannu, mikäli kunta antaa lainan Kittilän ja Levin Vuokratilat Oy:lle. Kittilän kunnan vuoden 2023 tilinpäätöksessä kertynyt kunnan oma ylijäämä oli yli 46 miljoonaa euroa taseessaan ja koko kuntakonsernin kertyneet ylijäämät 98,6 miljoonaa euroa. Konsernin omavaraisuusaste oli 65,7 % vuoden 2023 lopussa. Asukaskohtainen lainan määrä oli 674 euroa vuoden 2023 lopussa. Kittilän kunnan rahoitusasema ei ole heikentynyt vuoden 2024 aikana. Asukaskohtaisen velan määrä on edelleen laskenut ja kunta on voinut tehdä kuluvan vuoden aikana tekemänsä investoinnit ilman lainanottoa. Kittilän kunta voi tehdä pitkäaikaisia sijoituksia kiinteään omaisuuteen ja antaa myös pääomalainaa yhtiölle. Kunnassa on ollut pitkään asuntopula ja asuntojen tarjonnalla voidaan vaikuttaa tilanteeseen, koska asuntojen tarjonta myös madaltaa kynnystä työn vastaanottamiseen.
Kittilän kunnan vuoden 2024 talousarvion investointiosassa menokohdassa 9100 Kunnanhallituksen varaus osakkeisiin on varattu määräraha nyt kyseessä olevien huoneistojen hankintaan. Kunta on varmistanut etukäteen selvittämällä ulkopuoliselle taholle huoneistojen arvon, ettei makseta peiteltyä tukea kohteelle, eikä ylihintaa tai alihintaa.
Edellisen lisäksi kunnan antaessa lainan yhtiölle, lainaehtojen voidaan katsoa olevan markkinaehtoisia, kun lainalta perittävä korko on korkeampi kuin Euroopan komission tiedonannossa viite- ja diskonttokorkojen määrittämisessä sovellettavan menetelmän tarkistamisesta (2008/C14/02) on määritelty. Lainalta perittävän korkotason ollessa tiedonannossa määritelty tuen määrän korkotaso tai korkeampi voidaan koron katsoa olevan markkinaehtoinen, jolloin järjestelyyn ei sisälly valtiontueksi katsottavaa taloudellista etua.
Lainalle on määritelty markkinaehtoinen korko. Markkinaehtoista korkoa voidaan tarkastella muutaman vuoden päästä uudelleen yhtiön aloitettua toimintansa tai viimeistään kun yhtiö saavuttaa luottoluokitusen tason A. Sääntely huomioiden 1 895 000 laina jaetaan kahteen osaan oheismateriaalissa olevan taulukon mukaisesti. Annettavan lainan markkinaehtoisuus täyttyy.
Oheismateriaalina panttaussitoumusluonnos, velkakirjaluonnos ja lainanhoitokykylaskelma.
Esittelijä Kunnanjohtaja Kurula Timo
Päätösehdotus Kittilän kunnanhallitus päättää, että se kumoaa päätöksensä 29.10.2024 § 381 Lainan myöntäminen Kittilän ja Levin Vuokratilat Oy:lle asuntojen ostamista varten As. Oy Loukisesta ja lainan myöntämisestä tehdään uusi päätös, joka korvaa kumoutuneen päätöksen.
Kunnanhallitus esittää Kittilän kunnanvaltuustolle, että valtuusto päättää
1) myöntää Kittilän ja Levin Vuokratilat Oy:lle 1 895 000 euron suuruisen lainan oheisen velkakirjaluonnoksen mukaisin ehdoin. Laina myönnetään talousarvion kustannuspaikalta "Kunnanhallituksen varaus osakkeisiin 91000". Laina-aika on 30 vuotta ja lainan korko tulee olemaan markkinaehtoinen.
2) hyväksyy ohessa olevan panttaussopimusluonnoksen, jolla kunta saa lainalle vakuuden.
3) antaa omistaja-ohjausta, että myönnettävä laina on käytettävä As Oy Loukisen osakkeiden ostoon. Kiinnitetään huomiota kunnan mahdollisuuteen tehdä pitkäaikaisia sijoituksia kiinteään omaisuuteen ja antaa myös pääomalainaa yhtiölle vaarantamat Kittilän kunnan palveluita, koska kunnan taloustilanne järjestelyn sallii.
Päätös Khall 12.11.2024 §:n 396 kohdalla kunnanvaltuuston kokoukseen 18.11. jatkokäsittelyyn lähetettävät esityslistan asiat nro 20-31 (§:t 415-426) ja lisälistan asia nro 32 (§ 427) päätettiin käsitellä kokouksessa esityslistan asian nro 2 (§ 397) jälkeen.
BDO:n Heikki Mustonen selosti asiaa esityslistan asian nro 25 (§ 420) käsittelyn jälkeen pidetyn tauon aikana klo 13.05-13.23.
Kunnanjohtajan esitys hyväksyttiin.
Pöytäkirja tarkastettiin tämän asian osalta kokouksessa.
Kokoustauko pidettiin klo 14.02.-14.22.
Kvalt 18.11.2024 § 101
546/02.05.03/2024
Esittelijä Puheenjohtaja
Päätösehdotus Kunnanhallitus 12.11.2024 § 427 esittää Kittilän kunnanvaltuustolle, että valtuusto päättää
1) myöntää Kittilän ja Levin Vuokratilat Oy:lle 1 895 000 euron suuruisen lainan oheisen velkakirjaluonnoksen mukaisin ehdoin. Laina myönnetään talousarvion kustannuspaikalta "Kunnanhallituksen varaus osakkeisiin 91000". Laina-aika on 30 vuotta ja lainan korko tulee olemaan markkinaehtoinen.
2) hyväksyy ohessa olevan panttaussopimusluonnoksen, jolla kunta saa lainalle vakuuden.
3) antaa omistaja-ohjausta, että myönnettävä laina on käytettävä As Oy Loukisen osakkeiden ostoon. Kiinnitetään huomiota kunnan mahdollisuuteen tehdä pitkäaikaisia sijoituksia kiinteään omaisuuteen ja antaa myös pääomalainaa yhtiölle vaarantamat Kittilän kunnan palveluita, koska kunnan taloustilanne järjestelyn sallii.
Päätös Esteellisyyksiin liittyen todettu Kvalt 18.11.2024 § 99 kohdalla seuraavasti:
"Valtuutettu Kai Jussilan tilalta kokoukseen osallistunut varavaltuutettu Vuokko Mäntymaa ilmoitti olevan esteellinen pykälien 99-101 osalta (yhteisöjäävi:Kittilän Vuokratalot Oy:n/Kittilän ja Levin Vuokratilat Oy:n hallituksen puheenjohtaja), eikä osallistunut asian käsittelyyn eikä päätöksentekoon (poissa klo 14.50-15.44).
Valtuutettu Juha Hettula ilmoitti olevansa esteellinen pykälien 99-101 osalta, läheinen on asianosainen, eikä osallistunut asian käsittelyyn eikä päätöksentekoon (poissa klo 14.50-15.44).
Varavaltuutettu Reijo Kyrö osallistui kokoukseen Kai Jussilan tilalta pykälien 99-101 ajan (läsnä kokouksessa klo 14.50-15.44)."
Tämä asia käsiteltiin kokouksessa § 99 jälkeen ennen § 100 käsittelyä.
Tauko pidettiin klo 15.10-15.23.
Valtuuston päätökseksi tuli kunnanhallituksen esitys.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |