RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynasty10.kittila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynasty10.kittila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Revontuli-Opiston jaosto
Pöytäkirja 07.10.2025/Pykälä 29
| Edellinen asia | Seuraava asia |
Revontuli-Opiston vuoden 2026 talousarvio
ROj 07.10.2025 § 29
337/02.02.00/2025
Valmistelija Revontuli-Opiston rehtori Tanninen Pasi
Kansalaisopistojen yhdistämissopimuksen mukaisesti Revontuli-Opiston taloudenhoito on isäntäkunnan hallinnoimaa ja taloudellinen vastuu kuuluu kaikille sopimuskunnille. Revontuli-Opiston kustannukset katetaan valtionosuusrahoituksella, kuntien maksamilla kuntaosuuksilla ja opiskelijoiden maksamilla kurssimaksuilla sekä lisäksi erilaisiin hankkeisiin saaduilla rahoituksilla.
Vuoden 2026 talouden suunnittelun lähtökohtana on ollut ylläpitää Revontuli-Opiston nykyinen lähiopetustuntien määrä kussakin opistokunnassa ja lisäksi tarjota verkkokursseina sama tuntimäärä kuin edellisinäkin vuosina.
Tulevan vuoden talousarvioon vaikuttaa erityisesti palkkamenojen kasvu. Revontuli-Opiston toimintakuluista henkilöstömenot muodostavat valtaosan ja ne ovat noin 75 % opiston 1,6 miljoonan euron budjetista. Opiston henkilöstö kuuluu kahden työehtosopimuksen piiriin (KVTES ja OVTES), joiden mukaisesti henkilöstön palkat nousevat vuonna 2026. Kittilän kunta on asettanut raamin vuodelle 2026 siten, että henkilöstömenojen korotusprosenttina laskennassa käytetään 4,5 % elokuun 2025 tasosta laskettuna. Revontuli-Opiston osalta se tarkoittaa henkilöstömenojen kasvua noin 55 000 eurolla.
Vuonna 2026 opiston saaman valtionosuuden arvioidaan kasvavan indeksikorotuksen myötä hieman ollen noin 610 000 euroa. Tämä edellyttää, että opistolle myönnetty valtionosuustuntien määrä pysyy nykyisellä tasollaan. Vuosittain vahvistettavasta opetustuntimäärästä 90 prosenttia säilyy suhteellisesti samalla tasolla ja lisäksi myönnettävään tuntimäärään vaikuttaa 10 prosentin verran ns. muuttuva osa, jossa huomioidaan opiston toiminta-alueen väestörakenteen muutokset, kuten väestömäärä, työttömien henkilöiden määrä, vieraskielisten henkilöiden määrä sekä 63 vuotta täyttäneiden henkilöiden määrä.
Kansalaisopiston valtionosuuden peruste lasketaan kertomalla opetus- ja kulttuuriministeriön ko. opistolle vahvistama opetustuntien määrä opetustunnin yksikköhinnalla. Tämän laskennan pohjalta opiston ylläpitäjä saa 57 % valtion osuutena. Laskennassa käytettävä yksikkötuntihinta vuodelle 2026 on 104,04 euroa.
Opistokuntien kuntaosuudet ovat vuosien varrella nousseet ja korvanneet valtionrahoituksen suhteellista vähenemistä. Rahoituspohjan vahvistaminen kuntaosuuksien kautta on mahdollistanut sen, että kurssimaksut on pystytty pitämään nykyisellä tasollaan.
Revontuli-Opiston jaosto on edellisen kerran korottanut opiston kurssimaksuja 10 % 1.8.2023 alkaen lukuvuodelle 2023-2024 ja tässä talousarviossa jatketaan yhä tuolloin määritellyillä kurssimaksuperusteilla. Tavoitteena on ollut, että opistossa opiskelu ja harrastaminen olisi mahdollisimman monelle kuntalkaiselle mahdollista. Tässä talousarvioesityksessä kurssimaksutulot ja opiston muut tulot kattavat 20 % opiston kaikista menoista. Kurssimaksuja arvioidaan uudelleen keväällä 2026 kun Revontuli-Opiston jaosto päättää kurssimaksuista kaudelle 2026-2027.
Talousarvion pohjaksi esitetään vuodelle 2026 kuntien maksuosuudeksi yhteensä 736 500 euroa, jotka sisältävät kuntien Lapha-yksiköissä järjestetyn toiminnan. Vuoden 2026 talousarviossa kuntien maksuosuudet ovat seuraavat:
Enontekiö 75 000 (71 700 v.2025)+ lapha-ryhmät 700
Kittilä 390 000 (367 000 v.2025) + lapha-ryhmät 20 000
Sodankylä 235 800 (215 800 v.2025) + lapha-ryhmät 15 000
Näillä kuntaosuuksilla tavoitellaan verkko-opetus mukaan lukien opetusta vuonna 2026 yhteensä 16 000 opetustuntia jakautuen kunnittain seuraavasti:
Enontekiö 1500
Kittilä 7800
Sodankylä 5700
Verkko-opetus 1000 tuntia
Liitteenä olevan talousarvion sisällöstä
Hallinto TP 2024 TA2025 TA 2026
Kittilä Yleishallinto -46 047 -46 000 -46 000
toimintakulut -289 508 -312 300 -327 411
toimintakate - 289 508 -312 300 -327 411
Hallinnon toimintakuluissa on mukana Kittilän kunnan Yleishallinnosta tulevat vyörytyskulut ja Opiston opistokuntien yhteisen hallinnon kulut. Toimintakuluissa on huomioitu työehtosopimusten palkankorotusten vaikutus. Opiston sisäisillä säästöillä ja järjestelyillä hallinnon menot eivät juuri kasva edellisvuodesta. Kittilän kunnan yleishallinnon menot tulevat vyörytyksinä toimintavuoden jälkeen.
Opetustoiminnan talousarviossa toimintakulujen kasvu aiheutuu palkkakustannusten noususta. Kurssimaksutuottojen pysyessä ennallaan toiminta kate laskee hieman.
Opetustoiminta TP 2024 TA2025 TA2026
myyntituotot
toimintatuotot 965 236 958 300 1 031 800
toimintakulut - 1 087 524 - 1 170 827 - 1 230 825
toimintakate - 122 287 -212 527 - 199 025
Maksupalvelutoiminnan tavoitteeksi on asetettu 1000 opetustuntia, jonka katetavoite on +/- 0 euroa eli käytännössä kyse on pääsääntöisesti kursseista, joiden tulot kattavat toimintakulut.
Maksupalvelutoiminta TP2024 TA2025 TA2026
toimintatuotot 55 498 46 000 47 500
toimintakulut - 47 774 - 46 160 - 48 112
toimintakate 7 723 - 160 -612
Hanketoiminta
ERASMUS+ rahoitusta opistolla on käytettävissä vuonna 2026 yhteensä 18 000 euroa ja rahoitus on toimintaan nähden 100 %
avustus.
LAKE-hankkeena toteutettava aikuisten perustaitoihin keskittyvään hankkeeseen on OPH:n valtionavustuksena käytettävissä 14 000 euroa ja hankkeen omavastuuosuus on 4 000 euroa.
Revontuli-Opiston 2026 kokonaisuus
TP 2024 TA2025 TA2026
toimintatuotot 975 563 1 038 229 1 063 800
toimintakulut - 1 404 314 -1 600 956 - 1 604 347
toimintakate - 428 751 - 562 727 - 540 547
valtionosuus 557 589 -589 562 - 610 610
Esittelijä Revontuli-Opiston rehtori Tanninen Pasi
Päätösehdotus Revontuli-Opiston jaosto esittää hyväksyttäväksi Kittilän Hyvinvointilautakunnalle, Sodankylän Sivistyslautakunnalle ja Enontekiön Hyvinvointilautakunnalle ja edelleen kunnanhallituksille ja valtuustoille Revontuli-Opiston vuoden 2026 talousarviota, oheisen liitteen mukaisesti.
Päätös Hyväksyttiin esityksen mukaisesti.
| Edellinen asia | Seuraava asia |